Recenze Compex Fixx™: Nefixne vše, ale s regenerací pomůže. A to i “na cestách”

0

Každý, kdo sportuje, nespočetněkrát slyšel (stejně jako my dva) z úst profesionálních sportovců, trenérů, nebo sportovních lékařů, jak klíčová je regenerace pro budoucí výkon a prevenci proti zranění. S tím nejde nesouhlasit, a taky kdo se regeneraci nevěnuje, že? Jenže k tomu je třeba dodat, že regenerace musí být také dostatečná, systematická, a hlavně správně prováděná. A to je podle nás trochu problém v případě, že nejste profesionální sportovec a nemáte k dispozici dostatek času, svého „osvědčeného“ maséra či fyzioterapeuta, případně nedisponujete značným rozpočtem, který vám dovolí pořídit si aktuálně dostupné, a mnohdy značně drahé, moderní vychytávky.

Jasně, namítnout lze, že regenerovat může každý i bez rozpočtu, maséra atd., to víme – sami po tréninku děláme maximum pro to, abychom regenerovali „jako o život“. Dostatečně odpočíváme, kvalitně se stravujeme, cvičíme a kompenzujeme, spíme přes osm hodin denně a pokud to jde, po těžkém tréninku si nohy „vyjíždíme“ na silničce, nebo doma na trenažéru u Zwiftu. Jenže to stále není dost, protože se pořád jedná o nutný základ, který ten, kdo to myslí se sportem vážně, musí dělat tak jako tak, aby druhý den vůbec vstal z postele a mohl dál kvalitně trénovat.

Takže i my, a věříme, že i mnoho dalších běžců/sportovců, neustále řešíme, jak jít regeneraci naproti a udělat pro ni ještě „něco navíc“ – například si dopřát v pravidelných intervalech masáž, saunu či ledování, nebo případně elektro-stimulaci. V souvislosti s naším letošním soustředěním v Portugalsku jsme otázku kvalitnější regenerace „na cestách“ otevřeli znovu, protože nás čekaly tři týdny těžkého dvoufázového tréninku. V řeči čísel to znamená 175 naběhaných kilometrů týdně pro Honzu, respektive 145 km pro Adélu. Z předchozích let jsme věděli, že to bude „těžká písemka“ a jen odpočinek, nebo to, co pro regeneraci děláme běžně, nám stačit nebude. Takže jsme začali přemýšlet, jak regeneraci v Portugalsku vyřešit.

A podařilo se, i když, jak to někdy bývá, zcela náhodou a nikoliv naším přičiněním. O našem soustředění jsme se totiž, asi jen dva dny před odjezdem, zmínili kamarádovi, který nám obratem napsal, že čirou náhodou má doma jeden skvělý masážní přístroj, který by nám na soustředění mohl hodit. A prý jestli jej nechceme s sebou. Co je to za otázku (velký smích).

Takže opravdu velkou shodou náhod se nám dostal “do rukou” Fixx od Compexu, což je kompaktní masážní stroječek, který pomáhá se svalovou regenerací a najde uplatnění nejen na cestách.

První a druhé rande aneb úvodní oťukávání

První „rande“ s Fixxem proběhlo na jednom nejmenovaném pražském sídlišti zhruba o půl třetí ráno, když jsme autem svištěli na letiště. Rande to bylo velmi krátké, zahrnovalo pouze minutovou předváděčku a předání přes okénko auta se slovy: „Užijte si soustředění, a na to, jak se Fixx používá, přijdete určitě sami. Dík a čau.“. OK.

V první chvíli jsme byli chvilku vyděšení z velikosti kufříku, ve kterém byl Fixx uložený. Trochu jsme se totiž obávali, zda jej do Portugalska vůbec dostaneme. Naše kufry byly plné běžeckých bot a pro nic dalšího už prostor nebyl. Nezbývalo nám tedy nic jiného, než se Fixx pokusit narvat a převést v příručním zavazadle. Na letišti jsme však zjistili, že se kufřík do příručního zavazadla pohodlně vejde a letištní kontrolu nechává, i přes tvar podobný pistoli, zcela chladnou. Takže nakonec vše dobře dopadlo a Fixx s námi docestoval tam i zpět bez jakýchkoliv problémů.

Druhé rande se konalo až v Portugalsku a bylo o poznání delší. Po dvou dnech, čtyřech fázích tvrdého tréninku a 65 km v nohách jsme se rozhodli, že už máme svaly dostatečně unavené na to, abychom otestovali, co s nimi Fixx dokáže. Než jsme se ale pustili do samotného používání, trochu jsme si Fixx proklepli.

Na webu výrobce jsme si nejprve přečetli, co že to ten Fixx vlastně je. Výrobce uvádí, že Fixx, celým jménem “Compex Fixx™ 1.0 Massager” je „masážní pistole“ a multifunkční společník, který umožňuje efektivní hloubkovou masáž bolestivých, přetížených a unavených svalů. Sportovcům pak pomáhá s odstraňováním svalového napětí, zmírnění bolesti a zlepšení (urychlení) svalové regenerace, případně pak se zahřátím a prokrvením svalů před sportovním výkonem.

Kromě obecných informací jsme si ještě prolétli zahraniční články popisující praktické zkušenosti s Fixx a shlédli také pár instruktážních videí o tom, jak Fixx optimálně používat.

Dozvěděli jsme se tak například, že Fixx k hloubkové „masáži“ využívá specifické vibrace, které jsou přenášeny na svalové partie přes speciální gumové nástavce (existují tři typy) ve třech různých rychlostech, a to 25, 33 nebo 46 “úderů” za sekundu, s tím, že doporučená doba masáže na svalovou partii je jedna minuta. 

Po přečtení a shlédnutí uvedeného jsme věděli vše potřebné a musíme přiznat, že naše očekávání od Fixxu nebyla rozhodně malá. Honza, jako přirozený skeptik nevěřil téměř ničemu, pochybností o fungování měl hodně, dat o tom, že tomu bude jinak, zase málo. Adel naopak, díky jejím znalostem svalové anatomie a fyziologie věděla, že to „nějak“ fungovat určitě bude. Otázkou jen zůstalo, v jaké míře.

Kdo jsou Adéla s Honzou?

Adéla a Honza jsou běžci z České Třebové, běhající za AK ISCAREX,, tratě v horách nebo na silnici začínající desítkou a konče maratonem. Po svém jarním tréninkovém kempu v Portugalsku se s námi rozhodli podělit o své zkušenosti s novinkou v oblasti svalové stimulace, kterou v nedávné době představil švýcarský Compex, přední výrobce přenosných svalových stimulátorů.
Adéla je, ač normálně pracuje jako fyzioterapeutka, profesionální běžkyně, která pravidelně reprezentuje Českou republiku na mezinárodních akcích. Mezi její největší úspěchy patří 4. místo na MS v běhu do vrchu z Argentiny (2019), několik týmových bronzů z MS a ME v běhu do vrchu, současně je také českou mistryní v běhu do vrchu (2019), vicemistryní ČR v silničním běhu na 10 km (2018), nebo několikanásobná vítězka a držitelka traťového rekordu legendárního závodu Velká kunratická (2018 a 2019).
Honza je její přítel a sparing partner, hobby běžec, který běhá a trénuje cca 5 let, a to především pro radost. Nejraději závodí v horách viz například 2x 2. místo na Hochkonigman Speedtrail (2018, 2019), nebo 10. místo na Rosengarten Schlern Skymaraton(2019), ale lépe mu to běhá na silnici. Jeho osobák na 10 km má hodnotu 32:39, půlmaraton zaběhnul za 1:12:16 a loňský nepovedený PIM za 2:40:49.
Pokud se chcete o Adéle a Honzovi dozvědět více, s oběma jsme v nedávné době povídali – s Adélou o MS světa v běhu do vrchu v Argentině, kde vybojovala životní umístění a s Honzou Vetchým celkově o běhání, jeho loňské sezóně a cílech pro tu následující.
Náš velký rozhovor s Adélou Stránskou zde a s Honzou Vetchým zde.

 

Ostrý test, za tři, dva, jedna…

Používání Fixxu, jak jsme po pár minutách s “pistolí” v ruce zjistili, je skutečně jednoduché a nevyžaduje žádné zvláštní schopnosti či znalosti. Musíte si jen ujasnit, co od Fixxu chcete a rozhodnout se, jakým partiím se budete věnovat a co aktuálně potřebují.

Tady bychom chtěli poznamenat, že nám šlo v prvé řadě o urychlení svalové regenerace a uvolnění ztuhlých a místy bolestivých svalů tak, abychom druhý den mohli znovu kvalitně trénovat. Neměli jsme žádné zdravotní problémy, zranění atd., pouze tréninkem unavené svaly. Pokud jste zranění, nebo jen máte podezření na svalové zranění, volejte svému fyzioterapeutovi (smích).

Když tohle všechno máte ujasněné, můžete začít s masáží – ideálně se základním kulatým nástavcem a na rychlosti 1, cože je něco jako “standardní masáž”. V případě, že narazíte na zatuhlá místa, nebo trigger point (co to je, se dočtete třeba zde), můžete rychlost zvýšit, případně ještě vyměnit nástavec za vhodnější.

K Fixxu jsou totiž k dispozici tři gumové masážní nástavce s tím, že standardní kulatý je určený k standardní masáži a najdete jej jako součást základu. Další dva nástavce, tj. široký nástavec vhodný na větší svalové partie a nástavec ve tvaru kužele s oblým koncem, který umožňuje hlubší cílenou masáž a pomáhá s odstraňováním trigger pointů, si musíte za pár korun přikoupit.

Samotná masáž Fixxem pak probíhá tak, že pistolí, respektive zvoleným gumovým nástavcem, plynule přejíždíte za mírného tlaku po svalových partiích, ideálně ve směru, v jakém vedou svalová vlákna (viz obrázek). Místům, která jsou zatuhlá, se následně věnujete více – pod vyšším tlakem a po delší dobu.

Tady nastává čas zavzpomínat na anatomii člověka a uvědomit si, kde jaký sval či svalová partie začíná a končí. Není totiž vhodné masírovat každé místo na těle. Například místům, kde jsou kosti a nervy blízko povrchu kůže (jsou to třeba podkolenní jamky, oblast kolem kyčlí a esíček, lopatky atp.), nebo oblastem se svalovými úpony, doporučujeme důkladně se vyhnout. Za prvé proto, že je stimulace těchto míst bolestivá a nepříjemná, za druhé, jak připomíná z pozice fyzioteraupetky Adéla, byste si při delší intenzivní stimulaci mohli ublížit. Nicméně když náhodou trefíte úpon, chrupavku, nebo kost, nic zásadního se neděje, jen to prostě nedělejte cíleně.

Kulatý nástavec vládne všem

My jsme se po celou dobu soustředění věnovali svalovým partiím na nohách. Hlavně oblasti hýždí, hamstringů, lýtek a předních stehenních svalů, prostě místům, která nás po tréninku běžně nejvíce trápí. Pro běžce přece jen není nic důležitějšího než odpočaté, dobře zregenerované a díky tomu „plně funkční“ nohy.

K pravidelným masážím jsme využívali hlavně standardní kulatý nástavec, v používání dvou dalších jsme neviděli až tak zásadní rozdíl a asi ani přínos. Respektive nástavec na větší svalové partie oceníte jen tehdy, máte-li svaly opravdu velké (to my nemáme, že jo…), takže pro nás od standardního nástavce žádný rozdíl. No a nástavec na trigger pointy jsme použili snad pouze dvakrát, protože, jak jsme zjistili, standardní kulatý nástavec zastane jeho práci, při vynaložení vyššího tlaku, dostatečně a nemusíte tak nástavce měnit.

Masáž jsme si prováděli navzájem, ale pokud nemáte po ruce nikoho dalšího, díky rozumné nastavitelnosti úhlu masážní hlavice a nízké váze zařízení (990 g komplet), si zvládnete sami, asi snad jen kromě zad, velice snadno namasírovat všechny klíčové partie na těle. V obou případech doporučujeme zaujmout na celou dobu masáže co nejpohodlnější pozici, abyste měli svaly maximálně uvolněné a nemasírovali tak napjaté svaly. Na jednom z videí na webu výrobce lze vidět, že sportovec při masáži stojí a u toho si masíruje stehenní svaly, to nám ideální nepřijde, protože svaly jsou v kontrakci a vy tak masírujete svaly, které “pracují”.

První pocity a dojmy z masáže jsme měli oba značně rozdílné, což nás překvapilo. Adel měla ze začátku problém se s vibracemi a jejich působením na sval popasovat. Svaly má citlivější, takže na některých místech pro ni masáž nebyla příjemná, a to i při velmi slabém tlaku a základní rychlosti (stejné pocity ale zažívá i při klasické masáži). Naštěstí si rychle zvykla a při dalších aplikacích už bylo vše v pořádku, masáž si „užívala“ bez většího diskomfortu.

Honza potřeboval na svaly naopak vyvíjet daleko vyšší tlak a některým partiím bylo nutné se věnovat déle než po výrobcem doporučovanou minutu. Například hamstringy a zadní stehenní svaly jsou velké svalové partie a jedna minuta masáže je málo. Takže takové oblasti jsme si pomyslně rozdělili na více částí a každé z nich se věnovali samostatně a o fous déle.

Verdikt

Masáž Fixxem hodnotíme oba jako velmi příjemnou, většinou nebolestivou. Samozřejmě s nějakou bolestí musíte počítat, stejně jako při klasické masáži. Především v místech, kde se typicky tvoří trigger pointy, můžete pociťovat diskomfort, případně mírnou bolest. Předpokládáme však, že své tělo znáte stejně jako my a víte tak, co si dovolit můžete a co už ne. Například zrovna odstraňování trigger pointů pomocí Fixxu nás mile překvapilo, protože při využití vyšší rychlosti vibrací je tahle procedura mnohem méně bolestivá, než například klasická presuře.

Současně jsme se shodli také na tom, že efekt, respektive pocity po použití Fixxu, jsou srovnatelné s těmi, které běžně pociťujeme po klasické regenerační masáži u maséra. Bezprostředně po masáži jsme oba dva cítili úlevu, snížení napětí ve svalech, nohy byly pocitově „lehčí“, než před masáží, jednotlivé svalové partie pak uvolněné a bez bolesti. To samé druhý den, když jsme začínali s dalším tréninkem. Rozhodně jsme se rozbíhali snadněji, než kdybychom masáž nepodstoupili.

Za oba tedy můžeme napsat, že to, co výrobce slibuje, tak Fixx plní. Jak jsme ale zjistili po cca dvou týdnech soustředění, uvedené platí jen do doby, než jsou svaly extrémně unavené a “rozbité”. Ke konci soustředění, když jsme měli za sebou řadu těžkých tréninků (tempová vytrvalost, maximální rychlost apod.), jsme totiž zaznamenali, že se účinnost a efekt masáže snižoval, až vytrácel. Fixx jsme pak ještě nějakou dobu používali také doma, po návratu ze soustředění a snížení tréninkové zátěže, a uvedené souhlasí. V případě, že jsou nohy unavené jen z krátkodobé zátěže, rozdíl, respektive efekt masáže poznáte ihned. Pokud se ale únava nakupí, svalům pomůže už jen dlouhodobý odpočinek. 

Na závěr ještě dodáme, že ačkoliv je Fixx opravdu skvělý pomocník, nečekejte od něj zázraky. Například masáž Fixxem bude tak komplexní a kvalitní, jako třeba sportovní masáž od zkušeného profi maséra. To opravdu ne. Ale pokud jste ale na cestách, nebo nemáte možnost takovou sportovní masáž podstoupit, Fixx pomůže bezvadně.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno