Salomon AERO GLIDE (1) – Mimořádně pohodlná objemová bota

0

Již několikkrát jsme si od Salomonu koupili běžecké boty. Máme skvělé zkušenosti s trailovými modely (speedcross). Silničky jsou ale méně známé a nikdy jsme s nimi dosud tu čest neměli. I proto jsme se rozhodli sepsat recenze ze dvou různých úhlů pohledu na letošní model AERO GLIDE. Dnes přínášíme ten první.

Unboxing

Boty lze objednat na eshopu Salomonu. Nebyli jsme si úplně jistí výběrem velikosti, ale postupovali jsme podle návodu v size chartu. Na nohu délky 29,7 cm jsme zvolili velikost UK12 (30 cm). Možná jsme měli zvolit UK11,5 (29,5 cm), ale trochu jsme se báli, aby nebyly malé. Nicméně na první obutí bota seděla.

Boty nám přišly klasicky kurýrem v krabici:

Naším prvním dojmem byla obrovská podrážka, která zabírá snad přes polovinu profilu, jak je vidět z fotky. Co se týče hmotnosti, jde s 254 gramy (pro velikost pánskou UK8) o celkem průměrnou botu, což není vzhledem k objemu podrážky nijak španý výsledek.

Hned poté zaujala barva. Oranžová nepatří k těm nejběžnějším, nám se ale líbí. Snad najdeme oblečení, se kterým nám bude ladit! Barvu si lze samozřejmě zvolit ze tří různých barevných kombinací a tato je z nich nejvýraznější.

Vlastnosti

V redakci používáme spíše méně tlumené boty. O to více jsme chtěli zkusit něco nového a porovnat s tím, v čem běžně běháme. AERO GLIDE model má opravdu výrazné tlumení. Pod patou je celých 37 mm podrážky a pod špičkou pak 27 mm. Na pocitu je to opravdu znát. Drop boty je tedy 10 mm.

Jak jsme již zmínili, bota váží 254 g a výrobce ji uvádí pro pánskou velikost UK8.

Materiály

Konstrukce boty je celkově docela jednoduchá. Vršek boty je dělaný technologií SensiFit™. Ta zajistí, že bota dobře sedne na nohu a šněrovací systém ji pohodlně obepne. Materiálem vršku je síťovina, která je vyrobena ze 32% z recyklovaného materiálu (PET). Je zajímavé, jak je v jednom modelu zkombinovaný docela malý a lehký vršek a silná podrážka.

Tvarovaná stélka je také z recyklovaného materiálu, konkrétně z EVA.

Mezipodešev (tj. prostřední vrstva podrážky, která je zodpovědná za absorpci nárazů) je vyrobená z pěny energyFOAM, což je kombinace EVA a polyolefinovaného vlákna a měla by především zajistit plynulý přechod do odrazové fáze.

Podešev, tedy nejspodnější část podrážky, je z Road Contagrip®. Ten obsahuje několik materiálů s různými hustotami podle toho, jak jsou jednotlivá místa namáhána, což by mělo optimalizovat trade-off mezi odolností na jedné straně a nízkou hmotností a flexibilitou materiálu na druhé.

Možná se vám stalo, že jste v jednom páru naběhali opravdu hodně kilometrů. Pak se často stává, že se podešve sešlapou na jednom místě (často například na patách z vnějšku nebo vnitřku). A zmíněné materiály s vyšší hustotou jsou právě proto hlavně po krajích, kde je bota obvykle vystavena největším šokům. Naopak materiály s nižší hustotou uprostřed podešve stejně jako různé výstupky a zářezy na podrážce (viz obrázky níže) pomáhají s flexibilitou podrážky a zajišťují dostatečnou přilnavost k povrchu.

Podšívka, nebo-li vnitřní vrstva boty, je z měkkého a prodyšného textilního materiálu.

Dále má bota standardní ploché tkaničky.

Pánské varianty

Bota je k dostání ve standardních velikostech a třech různých designech. Designy se raději nebudeme snažit překládat (smích).

Ten první je nazvaný Black / Alloy / Coral Gold:

My jsme si zvolili druhý, tedy Orange Pepper / Bleached Sand / White:

A na výběr máte taky Blue Ashes / Dark Sapphire / Sunny Lime:

Dámské varianty

I dámy mají na výběr ze tří různých designů. Ty jsou odlišné od těch pánských.

Tím prvním je Orchid Bloom / Cradle Pink / White:

Dále můžete zvolit Black / Alloy / Tea Rose:

A nebo Vanilla Ice / White / Lunar Rock:

Zkušenosti z terénu

Hned od prvního dne jsme se jali boty testovat na řadě různých povrchů, v různém počasí i při různě rychlých trénincích a dokonce i při závodě.

Prvním dojmem bylo, že bota je opravdu dokonale vypolstrovaná a pohodlná. Na takové boty nejsme zvyklí. Byl to opravdu zajímavý pocit a bavilo nás to. Daní za objemnou podrážku je mírně zhoršená stabilita v těžším terénu nebo ve velkém klesání.

Jak jsme již zmínili, možná jsme mohli vybrat o půl čísla menší velikost. Sice je standardně možné boty zdarma vrátit a nechat si poslat jinou velikost, ale už jsme je začali používat a nechtěli jsme jejich testování dále odkládat. Menší velikost by asi lépe obepnula nohu, byla by příjemnější v prudkých sebězích a měli bychom v botě stabilnější stélku. Příště to zkusíme s menší velikostí a zážitek porovnáme. Nicméně i s objednanou velikostí se dá naprosto v pohodě a komfortně běhat.

Boty jsme nejdřív zkoušeli na asfaltu a jiných zpevněných površích (kostky, zpevněné lesní cesty, malé kamínky). Zkusili jsme vše od prudkých seběhů po prudké výběhy. Při těch nejstrmějších sebězích noha kvůli zmíněné větší velikosti zklouzla v botě o dva tří milimetry dopředu. Jinak jsme opravdu neměli co vytknout. Pocitově byl běh velmi příjemný a po zvyknutí si na vypolstrovanost boty jsme o botách skoro ani nevěděli. Tak by to mělo být.

Březen byl docela štědrý na drobné deštíky. Hned jsme toho využili a vyběhli otestovat kluzké povrchy. Boty si s mokrým asfaltem poradily a to i při sebězích. Speciálně jsme je vzali na dlaždice pod metronom v pražské Letné, kde to po dešti vždycky hodně klouže a můžeme říct, že boty obstály nadprůměrně.

Přestože jde o čistě silniční botu, zkusili jsme párkrát běžet do lesa a absolvovali tam řadu trailů. Bota na to není stavěná a pocitově jsme postrádali stabilitu. To jsme celkem předpokládali, protože samozřejmě existuje trade-off mezi pohodlností (ve smyslu měkké podrážky) a stabilitou. Tato bota je určená na to první a do těžšího terénu bychom ji už nebrali. Sem tam odbočka do terénu nevadí, ale na plnotučné traily mezi kořeny to nebude.

V neposlední řadě jsme zkusili i kopcovitý závod, který se konal okolo kopce Boreč. Většinou se běželo po silnici, ale obsahoval i několik rozbahněných úseků. Přes noc totiž vydatně pršelo a některé pěšinky se změnily v náročný terén. Slovy pořadatele bylo pár úseků na holinky. Dokonce na těchto úsecích dva běžci na čele závodu upadli. Nás boty nezradily, ale asi bychom na tyto úseky zvolili spíše terénní model. Nicméně většina závodu se běžela po asfaltu a tam nebyl nejmenší problém. Zaujalo nás, že po bahnitém závodě jsme boty docela snadno očistili vlhkým hadříkem a špína na nich neulpěla.

Pro úplnost jsme krátce zkusili i běh po oválu na tartanovém povrchu. Při rychlém běhu jsme zvyklí mít hodně lehké a tenké boty a tak byl běh v plně odtlumených botách trochu nezvyklý, což nás ale nepřekvapilo.

Závěr

AERO GLIDE si necháme na každodenní objemový trénink. Skvěle hodí pro tréninkové silniční běhy s občasným odbočením do terénu nebo na jiný povrch. Je vhodná pro nabíhání objemů a tempové tréninky. Možná je ještě v budoucnu taky zkusíme na nějakém dlouhém pomalejším závodě.

Jak už jsme psali, bota nebude pro běžce, kteří preferují nižší tlumení nebo nízký drop mezi patou a špičkou. Nevzali bychom si ji ani na intervalový trénink nebo krátký a středně dlouhý závod. Nemá ale cenu od nich chtít něco, na co nejsou určeny, ale chtěli jsme je vyzkoušet i mimo jejich doménu.

 

Pokračovat v tomto seriáluAERO GLIDE (2) – Asfaltový gentleman, který si hravě poradí i v terénu >>

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno