Malá změna v jídelníčku, která zlepší zažívání, zmírní záněty a restartuje metabolismus

0

I malá změna v jídelníčku vám může pomoct odstranit zažívací problémy, posílit imunitu, restartovat metabolismus a předcházet různým zdravotním problémům.

Je leden a spousta lidí přemýšlí o tom, jaké změny udělat jídelníčku. Někdo chce zhubnout, někdo posílit imunitu, někdo chce vylepšit sportovní výkony. A tak nejčastější otázka, kterou ted většinou dostávám, je: „Co bys mi poradila, na co se mám zaměřit? Ale hlavně ať to není moc náročné. Nechci žádný extrém.“

Vzhledem k tomu, že každý chce docílit něčeho jiného a každý má také úplně odlišnou startovací pozici, tak se asi nenajde úplně univerzální rada. Snad jen ta, aby všichni jedli normální jídlo a skoncovali s průmyslově vyráběnými nesmysly.

Přemýšlela jsem o tom, jaká bývá nejčastější chyba, které se sportovci nebo lidi, kteří se snaží zhubnout, dopouští při sestavování jídelníčku. Někdo to přehání s bílkovinami, někdo s cukry, někdo se vůbec nevyzná v načasování jednotlivých makrosložek před a po tréninku, hodně lidí podceňuje zdravé tuky, někdo vit. D nebo jiné klíčové živiny pro imunitu. Zkrátka spoustě lidem chybí nějaký ten koušíček celkové skládačky, kvůli kterému pak tělo nefunguje tak, jak by mohlo.

Jeden z nejčastějších nešvarů

U každého z nás se dá v jídelníčku stále něco zlepšovat, ale pokud bych měla vybrat jeden prohřešek, na který u mých klientů a studentů narážím čím dál častěji, pak by to bylo něco, o čem se téměř nemluví. A co se přitom výrazně podepisuje na zhoršeném zažívání, zvýšené tvorbě zánětů, koncentraci i oslabené imunitě, takže všechna dřina na tréninku ve finále přijde vniveč. A přitom se dá tento nedostatek snadno odstranit. A jako bonus si ještě na jídle víc pochutnáte.

Chcete vědět, co nám tak často v jídle schází?

Koření a bylinky!!!

Když se ptám mladých sportovců, jaké používají koření, často z nic vypadne odpověď: „Sůl, pepř,…někdy grilovací nebo chilli.“

Dnes je moderní nakupovat různé „superfoods“. Lidé utrácí spoustu peněz za vitamíny, minerály a jiné doplňky. Ale zapomínáme na moudrost našich předků, kteří využívali vše, co jim příroda nabízela. Celoročně přihazovali do jídla bylinky (kopřivy, pampelišky, bršlici, vrbovku, šťovík..), které my dnes považujeme za bezcenný plevel, a využívali koření nejen k dochucení jídel, ale i k léčbě řady zdravotních neduhů.

Dnes se spousta sportovců soustředí na počítání makrosložek, ale naše tělo potřebuje víc než jen bílkoviny, sacharidy a tuky.

Často nemáme čas, tak si koupíme nějakou hotovku, nebo zajdeme do restaurace, doma už se téměř nevaří a děti ani nemají šanci odkoukat od maminek to, jak se vaří, které koření se k čemu přidává…většina lidí už ani netuší, proč se k bramborám má přidávat kmín.

A tak se nesmíme divit, že přibývá lidí, které trápí zažívací problémy, alergie, chronické záněty, únava, deprese…

Proč si okořenit jídelníček

Většina druhů koření stimuluje vylučování trávicích enzymů a celkově zlepšuje zažívání. Správně fungující trávicí soustava je základem zdraví. To už tisíce let tvrdí ájurvéda, podle které je podstatou nemocí nedokonalé trávení potravy.

Pokud máme oslabený trávicí oheň, tak se nezbytné živiny nemohou správně vstřebávat a tkáně a orgány trpí nedostatkem potřebných látek. Nesprávně trávená potrava pak zatěžuje detoxikační orgány a v těle se začnou hromadit toxiny. Proto klade ájurvéda takový důraz na správnou funkci střev a používání koření, které zvyšuje sekreci žaludečních šťáv, neutralizuje nežádoucí účinky některých potravin, podporuje činnost jater, pozitivně ovlivňuje střevní mikroflóru, chrání sliznici zažívacího traktu, zlepšuje mobilitu střev a pomáhá s vylučováním toxinů z těla.

Takže chcete-li zlepšit zažívání, zařaďte pravidelně do svého jídelníčku například kmín, fenykl, zázvor, koriandr nebo kardamom.

Koření nám kromě toho, že zlepšuje trávení, pomáhá také bojovat se spoustou zdravotních problémů.

Kořením a bylinkami a jejich působení na zdraví se zabývají i vědecké studie, které zkoumají jejich antioxidační působení, protizánětlivé, protirakovinné, protivirové i antibakteriální účinky, zkoumá se vliv na hladinu cholesterolu, na krevní tlak, na kognitivní funkce atd.

A protože je začátek ledna (a jako každý rok po vánočním přejídání se spousta lidí rozhodne shodit nějaké to kilo), tak dodávám, že si můžete vyhledat i vědecké studie, které potvrzují, že třeba takový obyčejný kmín vám může pomoct hubnout rychleji.

Víte, že:

  • zázvor pomůže nejen při nachlazení, ale výborně zklidňuje žaludek při nevolnostech a pozitivně působí i na psychiku
  • hřebíček se používá při bolesti zubů a dásní, má silné antibakteriální a antioxidační účinky, dezinfikuje a pomáhá při zánětech horních cest dýchacích a dutin
  • koriandr pomáhá s detoxikací od těžkých kovů
  • kardamom pozitivně ovlivňuje celý kardiovaskulární systém, pomáhá regulovat krevní tlak a udržovat pravidelný srdeční rytmus. Proto se používá při léčbě problémů se srdcem a zvýšeným tlakem a jako preventivní ochrana před jejich vznikem
  • kurkuma má silné protizánětlivé účinky
  • kmín se používal už době kamenné. Kromě toho, že podporuje trávení a působí proti plynatosti, tak zlepšuje krvetvorbu, pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a cholesterol, používá se při menstruačních potížích a dle vědeckých studií vám dokonce pomůže při hubnutí
  • oregano (dobromysl) zlepšuje náladu, zmírňuje projevy nachlazení, má protizánětlivé účinky harmonizuje nepravidelnou menstruaci a posiluje činnost srdce,
  • skořice pomáhá snižovat hladinu krevního cukru, pozitivně ovlivňuje i cholesterol, působí proti širokému spektru virů, bakterií a plísní, zmírňuje menstruační potíže, podporuje funkci mozku, přispívá k ředění krve
  • nať kerblíku podporuje činnost ledvin
  • tymián potlačuje kašel a uvolňuje hleny, navíc je účinný proti plísním, bakteriím i parazitům
  • majoránka pomáhá na trávicí potíže a prospívá i mozku při epilepsii nebo po mrtvici
  • libeček oceníte při nadměrném zadržování vody a také díky obsahu rutinu pomáhá léčit křehkost krevních kapilár a zvyšovat pružnost cév
  • bobkový list (vavřín) je dobré zařadit do jídelníčku při revmatismu, dně, i cukrovce a dokáže pomoct i při bolesti hlavy. Mnohé herbáře dokonce zmiňují i pozitivní vliv na sluch a tinnitus
  • rozmarýn je považován za jedno z nejlepších nootropních koření – prokazatelně působí na zlepšení mozkových funkcí. Bonusem je pak i příznivý vliv na náladu, zmírnění úzkosti a stresu. Ve fytoterapii se rozmarýn používá jako celkové tonikum, na zlepšení zažívání,  na nízký krevní tlak, při léčbě artritidy a ke zmírnění bolestí kloubů
  • římský kmín podporuje hubnutí, snižuje riziko srdečních nemocí, podporuje imunitu a zlepšuje paměť
  • černý kmín (černucha setá) má protizánětlivé účinky a výborně pomáhá při astmatu a alergiích, má protirakovinné, antibakteriální a analgetické účinky. Výborný je pro i diabetiky nebo při chronické únavě
  • Některé druhy koření a bylin jsou už odpradávna považované za účinná afrodiziaka – petrželka, pepř, anýz, hřebíček, vanilka, zázvor, skořice..

V koření najdete spoustu mikroživin, silice, pryskyřice, třísloviny, flavonoidy, vitamíny a minerály – pro sportovce tolik důležité železo, hořčík, draslík, vápník. Mnohé vědecké studie potvrzují i protirakovinné účinky a pozitivní vliv na cukrovku, vysoký krevní tlak nebo Alzheimera.

Koření se dá využít nejen k přípravě jídla, ale naši předkové ho často využívali ve formě odvarů, vína, likérů nebo do koupelí nebo jako obklady (hořčičné semínko na bolesti kloubů nebo pískavice na bércové vředy nebo akné).

Určitě nezapomeňte vyzkoušet i zajímavé mixy, které vznikají smícháním různých druhů koření (ajurvédské směsi trikatu nebo pačak, indická garam masala, japonské shichimi togarashi…).

Než se vrhnete na používání koření, vždy si o něm něco málo nastudujte. Od vhodných kombinací, zajímavých receptů, přes zdravotní účinky. Toto doporučení platí především pro lidi, kteří používají léky. Jak už bylo výše zmíněno, tak některé koření může ředit krev, některé zvyšovat tlak, některé druhy nejsou vhodné pro těhotné nebo kojící maminky. (více o tom zde: Seminář Síla bylin pro maximální výkon a zdraví)

Říká se, že láska je kořením života. Bez lásky by celé naše snažení nestálo za nic. A stejné je to i s naším jídelníčkem, který bez koření ztrácí své kouzlo, vůni i životadárnou sílu.

I když je koření jen střípkem z celé skládačky optimálního jídelníčku, je jedním z klíčů ke zdraví i lepším výkonům.

A jako bonus si na jídle určitě víc pochutnáte.


Chcete si konečně udělat ve výživě jasno? Chcete propojit tréninky s jídelníčkem tak, abyste zlepšovali svou výkonnost, abyste efektivně tvarovali svou postavu, budovali svalovou hmotu a shodili přebytečný tuk?

Jídlem neovlivňujeme jen to, kolik energie budeme mít, nebo jak rychle zregenerujeme. Náš jídelníček rozhoduje o schopnosti těla budovat svaly, o rychlosti metabolismu, o kvalitě vazů a kloubů. Jídlem ovlivňujeme prokrvení, využívání kyslíku, hormonální rovnováhu, centrální nervový systém – zkrátka všechno, včetně toho, zda zůstaneme zdraví.

Někdo má výmluvy, naši studenti mají výsledky

Přestaňte se ptát ostatních: „Tak co mám vlastně jíst? Co vlastně jíst před tréninkem a co po tréninku? Jak jíst, když chci hubnout a jak, když chci nabírat svaly?“

Naučíme vás výživě rozumět – žádné obecné rady nebo počítání kalorií, ale praktické sestavování jídelníčku na míru nejen vzhledem k vašim tréninkům a cílům, ale i vzhledem k vašemu somatotypu.

Více o studiu, přihláškách i akční slevě najdete na stránkách Kurzu sportovní výživy.

CERTIFIKOVANÝ KURZ (NEJEN) SPORTOVNÍ VÝŽIVY

Kurz (nejen) sportovní výživy

On-line Kurz (nejen) sportovní výživy

Nenechte si ujít do 3.1.2020 naší novoroční akční nabídku a využijte slevu 1000,- Kč na kurzovné.


Chcete se naučit víc o využívání  bylinek a koření? Trápí vás problémy se zažíváním a chcete se naučit pomocí přírody řešit běžné zdravotní problémy?

Pak si nenechte ujít oblíbený seminář Síla bylin pro maximální výkon a zdraví a registrujte se nejbližší termíny 2021! Více o semináři zde:

Síla bylin pro maximální výkon a zdraví 

Zdroje:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30651162/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25456022/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28621716/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28914764/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17022438/

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno