Kiprun KS900 light: pohodlné tréninkové silničky

0

Před časem se nám do rukou dostala novinka z dílny značky Kiprun v podobě jejich aktuálního modelu KS900 light. Vzhledem k tomu, že jsme se právě o této botě dopodrobna bavili přímo s dvěma návrháři značky Kipun, z nichž jeden se na ni sám podílel, jsme ji chtěli sami vyzkoušet. O své pocity se touto recenzí podělíme i s vámi.

Určitě si k této recenzi přečtěte i náš rozhovor s Florianem Gaboritem, obzvlášť pokud uvažujete o koupi některých bot od Kiprunu. Dozvíte se tam plno zajímavých věcí ze zákulisí vývoje modelu KS900 light i dalších a získáte i lepší kontext pro tuto recenzi.

KS900 light je silniční objemovou botou vhodnou na střední nebo delší vzdálenosti. Je to bota určená pro nabíhaní kilometrů. Jejím cílem je udržet během toho nohu v maximálním komfortu.

Jak se vyznat v modelech od Kiprunu

Než se pustíme do recenze, pokusíme se vysvětlit, jak číst názvy modelů bot u Kiprunu, protože budeme sem tam modely srovnávat. Názvy modelů a jejich verzí nám totiž nepřijdou úplně zřejmé a sami jsme byli na začátku lehce zmatení.

Silniční modely často začínají na KS nebo KD. K znamená Kiprun, S je STABILITA a D je DYNAMIKA. Mezi stabilitou a dynamikou je do jisté míry trade-off. KD modely jsme zkoušeli bohužel jen velmi krátce, tak se nebudeme pouštět do většího porovnání. KS je pocitově lehce pohodlnější, mohl by být určen pro začínající běžce nebo pro objemový trénink. KD bychom vzali na variabilnější rychlostní trénink nebo závod.

Kiprun tyto dvě řady začínal modely KS a KD bez čísla, později přibylo KS light. U novějších modelů pak vždy uvádí trojmístné číslo modelu. Čím vyšší, tím je model pokročilejší. Existují například modely KD500, KD800, KD900, KS500 nebo KS900.

Také existuje KD900X, kde X značí karbonový plát v podrážce.

Označení “light” v názvu dnes testovaného modelu pak značí to, že jde o novější a odlehčenou verzi původního modelu.

KS900 light je nástupcem KS900

My už máme zkušenost s předchozím modelem Kiprun KS900, který vlastníme také. Oba jsou dost odlišné. Musíme přiznat, že jsme u tohoto staršího modelu nezvolili správnou velikost (měli jsme totiž nohu na rozhraní dvou velikostí) a tak v ní nemáme naběháno tolik. Ale nějaké zkušenosti jsme nabyly a jistě budou u porovnání k užitku.

KS900 light má na první pohled úplně jiný svršek boty. Je lehčí a prodyšnější. Dále má větší prostor pro chodidlo do šířky, což zrovna nám vyhovuje, ale to dost záleží na individuálním tvaru chodidla i preferencích (obepnutí nohy vs. prostor do šířky).

Slyšeli jsme, že v minulosti bylo Kiprun modelům vyčítáno, že nedovolí běhat určitým stylem. To nedokážeme posoudit, nicméně s KS900 light si nejsme takového omezení vědomi.

U nového modelu KS900 light jsme zvolili menší velikost a sedí nám mnohem lépe. Byli jsme tedy zvědaví, co nového vylepšený model přinesl.

Varianty

Model je nabízen ve třech barevných variantách v dámské a jiných třech v pánské variantě. My jsme testovali černo-žlutou variantu:

Největší nabízenou pánskou velikostí je 47, která odpovídá délce chodidla kolem 30 cm, což není v dnešní populaci zas tak mimořádná velikost. Máte-li velkou nohu, je možné, že se tak ani do největší velikosti nevejdete. U staršího modelu KS900 se vyráběla i o číslo větší velikost 48.

Podrážka

Kiprun garantuje stejně jako u dalších modelů výdrž funkčnosti MFOAM pěny po minimálně 1000 km. Tohle je pro značku jednou z klíčových vlastností, protože jejím mottem je dělat sport dostupnější.

Jak nám už prozradil Florian Gaborit v rozhovoru, pěna MFOAM je výsledkem práce FID (Footwear Industrial Division), která je částí vývojového centra značky. Pěna je měkká a zároveň navržená tak, aby vracela část energie dopadu zpět do dalšího kroku. Při dopadu se pěna vždy trochu rozplácne a spolu s odrazem se zase smrští zpět, což nám Florian ukazoval na videu. Můžeme potvrdit, že bota je opravdu silně odtlumená, což ji řadí do kategorie objemových bot. I přesto zcela subjektivně pocitově nám podrážka přijde tenčí než u svého předchůdce, což bereme pozitivně.

Kdo má zájem o tenčí vrstvu pěny, zvolí samozřejmě některý z KD modelů, které jsou určeny na jiný druh tréninku. My nyní KS900 light volíme velmi často v případech, kdy si jdeme zatrénovat 15 – 30 km po silnici nebo v lehkém terénu a na standardních lesních cestách.

Lehce kónický tvar boty s širší základnou podrážky by také měl zajistit dobrou stabilitu i na ne zcela rovných površích.

Grip na silnici je v pohodě. Boty drží a neměli jsme žádné problémy. Vůbec bychom neváhali použít boty i na další zpevněné povrchy, jednodušší lesní cesty apod. Do středně těžkého až těžkého terénu tento model už moc vhodný nebude. Pro něj bychom spíše zkusili model Evadict MT Cushion 2. I MT Cushion 2 sami používáme a také jsme i něm psali recenzi. Nicméně například na nedávném MS v horském a trailovém běhu v Rakousku s nimi Matěj Zima běžel disciplínu krátký trail.

Flexní drážky (tj. ty největší rýhy na podrážce) by měly zmírnit tuhost podešve a botě umožnit pružnost v místech, kde je to nejvíc žádoucí.

podrážka

Zadní část boty

Mezi novinky patří funkčnost zadní části boty, kam patří pata. Model KS900 light si u této části dal záležet s tvarováním. Pata by měla být v botě lépe obepnutá. Jak jsme psali, zkoušeli jsme i KS900 model a nedokážeme posoudit – neměli jsme s patou problém v ani jedné variantě.

bota zezadu

Špička

Špička boty je docela šíroká v porovnání s některými staršími modely od Kiprunu. Tato bota se tedy bude hodit spíše pro běžce s širšími chodidly. To je i náš případ a potvrzujeme, že minimálně nám nikde prsty nedřou.

Vnitřek

Zadní strana vnitřku je polstrována vnitřní ponožkou. Materiál svršku je totiž opravdu velmi tenký a tato extra vrstva zajistí pohodlí pro patu.

V botě už oproti předchozímu modelu nejsou žádné švy. Ty jsou obzvláště při dlouhých bězích vždy rizikem pro tření nohy a materiálu. Mimochodem, máte-li obyčejné ponožky se švy, chystáte se na dlouhý výkon a švy vám nejsou příjemné nebo nechávají stopu v kůži, doporučujeme obléct si je naruby (ultramaratonci tento trik určitě znají).

Uvnitř boty ze strany je cedule s velikostí a dalšími informacemi. Je to asi dáno netradiční formou jazyka, kde je jinak obvykle umístěná. To může někomu vadit, ale není nic jednoduššího, než ji ustříhnout.

Jazyk

Jazyk boty je tvarovaný s ohledem na anatomii nohy. Je hodně tenký, relativně široký a tvarovaný do srdce, aby lépe obepnul zakulacený tvar nártu. Zároveň díky jeho lehkosti bota ušetří pár gramů.

Sami máme například zkušenosti s některými modely od značky Kalenji a tam jsme občas mívali s jazykem velký problém. Máte-li totiž jen o pár milimetrů vyšší nárt než je obvyklé, bývá noha právě na jazyk dost citlivá. My si přesně na toto při výběru bot od jisté doby dáváme velký pozor! Dodáme, že tehdy bylo docela těžké tento problém diagnostikovat. Není špatné si někam zajít na sken nohou, který vám vytvoří model nohy včetně rozměrů obou nohou (šířka, výška, délka apod.) Nejsme totiž zdaleka tak symetričtí, jak si myslíme a občas to pomůže vysvětlit některé pocity při aktivitě.

Technické vlastnosti

Ve standardizované velikosti 42 bota váží 252 gramů, což je o pouhé 4 gramy (1,5%) méně než kolik má loňský předchůdce. Slovo “light” tak považujeme za celkem zavádějící. Dle našeho názoru by botě slušelo spíše nové číslo modelu.  Nicméně i přes název tato hmotnost odpovídá posledním trendům ve výběru materiálů pro objemové silniční boty.

Bota má drop 8 mm.

Materiály

Vnější podešev je z 60% syntetické pryže (gumy) a ze 40% EVA.

Svršek pak z 85% z polyesteru, 10% tvoří termoplastický polyuretan (to je druh polymerů) a 5% standardní polyuretan.

Podšívka a textilní vrstva v zadní části boty je pak ze 100% polyesteru.

Pocit při běhu

S modelem KS900 light jsme za 5 měsíců naběhali už vyšší stovky kilometrů. Brali jsme je hlavně na tréninky různých vzdáleností převážně na silnici a zkusili jsme v nich běžet i asi 7 závodů.

V naprosté většině situací bota sedí perfektně. Ani kolem nártu, ani na patě není příliš mnoho zbytečněho prostoru, takže noha je správně obepnutá. Zároveň nás bota nikde netlačila. Akorát při hodně prudkých sebězích (15% klesání) nám při dopadech chodidlo sklouzávalo kousek dopředu a 2-3 prsty jsme naráželi do vnitřní strany špičky.

Náš nejdelší běh s KS900 light byl přes 40 km a mnohokrát jsme běželi 20 – 30 km. Můžeme potvrdit, že bota výborně sedí na noze, je pohodlná a ani po 40 km běhu jsme o ni skoro nevěděli. Prostě dělá to, co by podle popisku dělat měla a co jsme podle její specifikace očekávali. Nijak výrazně nás nepřekvapila ani na jednu stranu. To vlastně potvrzují i reviews přímo na stránce produktu.

Podle nás jde o nejlepší tréninkový silniční model od Kiprunu, který se vyrovná i zavedeným značkám. Nyní tento model patří do naší flotily silničních bot a určitě v něm budeme běhat i nadále.

Závěr

KS900 light může klidně sloužit jako univerzální bota. Lze v ní odběhat v podstatě cokoliv na silnici a zpevněných površích. Tréninky i závody. Pro kratší závody bychom tedy asi volili ještě nějaký lehčí dynamičtější model, ale KS900 light to zvládnou v pohodě také. Za velmi slušnou cenu tak koupí získáte botu, která dokáže konkurovat dražším modelům od zavedených značek.

Kiprun udělal v oblasti návrhu bot díky velkým investicím do vývoje z posledních letech opravdu velký pokrok. Můžete se ostatně podívat na přehled modelů. Pokud chcete co nejlepší poměr cena/výkon pro silniční boty, pak je podle nás KS900 light skvělá volba. Vyzkoušet je můžete v každém Decathlonu a pokud vám sednou, určitě s nimi chybu neuděláte!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno