Benedikt Böhm: „Neexistuje udržitelnější produkt než ten, který již máme – a obvykle jich máme více než dost.“

0

Životnost a kvalita chrání životní prostředí a zdroje, tak zní krédo společnosti Dynafit. Již od roku 2019 podtrhuje DYNAFIT tento produktový příslib Lifetime Guarantee – poskytování takové garance, která přesahuje zákonnou dvouletou záruku a je orientována na životní cyklus produktu. Začalo to lyžařským vázáním a rychle se to rozvinulo dále. DYNAFIT nyní přistupuje k dalšímu kroku: Od 1. října 2023 poskytuje značka na většinu svých výrobků desetiletou záruku na opravy. Generální ředitel značky DYNAFIT Benedikt Böhm hovoří v interview o odpovědnosti, výzvách a milnících tohoto vývoje.

Určitě si nezapomeňte s šéfem DYNAFIT Benediktem Böhmem dát i náš velký rozhovor!

Cíl udržet produkt co nejdéle, namísto prodeje nového – není to v rozporu s ekonomickými aktivitami firmy?

Po mnoho let bylo naším hlavním cílem dosahovat stále vyšších zisků. A to je zcela v pořádku, jinak bychom nebyli tam, kde jsme dnes. Ale tato forma ekonomické aktivity již nemůže být do budoucna jediným parametrem. Za posledních deset let byl zakoupen zhruba dvojnásobek textilií, přičemž doba nošení se zkrátila na polovinu. Čtyřnásobek textilií tedy končí na skládkách.

Zdroje k tomu potřebné jsou neuvěřitelné, protože na výrobu jednoho trička je v průměru potřeba více než 2000 litrů vody. Musíme se radikálně změnit a změna znamená spotřebovat méně zdrojů! Samozřejmě chceme jako firma jednat ekonomicky. Tuto odpovědnost neseme sami vůči naším zaměstnancům. Ale musíme najít nové způsoby, i když to znamená, že prodáme méně. Pak je to náš příspěvek k podpoře dlouhé životnosti a snaze bránit konzumerismu.

Na oplátku získáme důvěru a loajalitu našich zákazníků, a to se vyplatí. Naše cesta nekončí, jakmile si zákazník náš produkt koupí, ve skutečnosti tím vše teprve začíná. Naším cílem je doprovázet zákazníka po celý životní cyklus produktu, budovat partnerství. Myslím, že tohle je budoucnost značky.

Téma udržitelnosti je v outdoorovém průmyslu všudypřítomné. Jak k problému přistupuje Dynafit?

Skupina Oberalp, do které patří i DYNAFIT, si dala za cíl, stát se do roku 2030 klimaticky neutrální. Důraz je kladen především na recyklovatelnou úpravu produktů i procesů a také na úzkou spolupráci s dodavateli, továrnami a partnerskými společnostmi.
Dlouhou životnost a vysokou kvalitu našich produktů vnímáme jako zásadní součást naší strategie udržitelnosti. Chceme vášnivé horolezce vybavit nejen naprosto spolehlivým a kvalitním vybavením, ale také chránit životní prostředí. Čím delší je životnost, tím méně zdrojů je zapotřebí na výrobu, logistiku a likvidaci nového produktu. Nejudržitelnější produkt je ten, který již vlastníte.

V DYNAFITu máme v každé produktové kategorii jiné výzvy a činíme různá opatření, aby byly naše produkty odolnější a šetrnější k životnímu prostředí, počínaje výběrem materiálů, přes efektivní design až po výrobu. Chtěli jsme ale něco, co bude platné napříč všemi produkty. Něco, na čem bychom mohli srovnávat míru našich opatření a za čím si jako značka stojíme. A tak jsme vytvořili naši záruku Lifetime Guarantee.

Od 1. října 2023 poskytuje DYNAFIT na většinu svých produktů desetiletou záruku Lifetime Guarantee. Co znamená tento krok pro DYNAFIT?

Zárukou Lifetime Guarantee slibujeme od 1. října, že obnovíme funkčnost všech našich produktů (až na určité výjimky) po dobu 10 let. Pro nás je tento krok největší interní transformací, jakou jsme doposud měli, dokonce větší než tehdejší přechod z čistě zimní značky na celosezónní značku. Protože nová Lifetime Guarantee se v podstatě týká všech oddělení a každé kategorie produktů. Museli jsme přepracovat procesy a struktury, nově přeorganizovat náš zákaznický servis, omezit a sjednotit komponenty a reorganizovat celý management náhradních dílů.

Výrazně jsme například zredukovali portfolio zipů a snížili počet vnitřních botiček z 30 na pouhých 5. Musíme také zajistit, že dokážeme poskytnout stejnou kvalitu a stejné technické možnosti na všech trzích. Mimo jiné jsme pro tento účel najali manažera záruky, který dohlíží, vyhodnocuje a propaguje téma Lifetime Guarantee napříč zeměmi i produkty.

Jaké při tom byly ty největší výzvy?

Jednou z největších výzev bylo, přimět všechny zaměstnance k odhodlání pro tento společný cíl, koneckonců nová Lifetime Guarantee byla pro mnohé z nich spojena s vynaložením velkého úsilí. Zpočátku jsme v některých oblastech naráželi na odpor, skepsi a strach. Naše zaměstnance jsme však do procesu zapojili aktivně a věnovali jsme spoustu času tomu, abychom podali odpovědi na všechny otázky a rozptýlili veškeré obavy. Každé oddělení, každý zaměstnanec by měl tuto cestu plně podporovat. Ostatně bez toho by nebylo možné takový mamutí úkol zvládnout.

Zároveň byly na straně obchodníků obavy, že by nová Lifetime Guarantee mohla mít negativní dopad na obchod. DYNAFIT je na prvním místě B2B podnikem. Naše produkty nejprve prezentujeme našim obchodním partnerům a zatím máme relativně malý přímý kontakt s koncovým spotřebitelem. S novou zárukou Lifetime Guarantee vytváříme nová kontaktní místa v průběhu životního cyklu produktu. Naši prodejci však zůstávají našimi nejdůležitějšími kontaktními body pro poradenství a prodej. I zde bylo na nás, abychom takové obavy odstranili.

V roce 2019 poskytl DYNAFIT poprvé záruku Lifetime Guarantee na všechna vázání. Co se v průběhu času změnilo?

Výraznou změnu vidíme v důležitosti náhradních dílů. Dříve byly náhradní díly spíše okrajovou záležitostí, dnes již hrají rozhodující roli v designu produktu. Pokud jde o skialpinistické boty, lze nyní vyměnit téměř vše – bez kompromisů v kvalitě a funkčnosti.
Nehledě na to, že díky nové Lifetime Guarantee zapojujeme více naše zákazníky. Zejména u textilií si naši koncoví spotřebitelé mohou mnoho věcí vyřešit sami doma a nemusí své výrobky nikam posílat. Mimo jiné poskytujeme lepicí záplaty se zábavnými motivy a citáty, které lze snadno aplikovat na trhliny a díry. Opravy jsou zásadní pro úsporu emisí CO2, vody a odpadu.

Hospodaření, které je šetrné k životnímu prostředí, je proces. Existuje nějaký dílčí cíl pro první sezónu nové Lifetime Guarantee?

Především chceme splnit naše sliby Repair & Care a ještě více se zaměřit na služby. Každý případ záruky je osobní záležitostí a mělo by se s ním podle toho zacházet.
Kromě toho chceme rozšířit naše standardy služeb z Itálie a německy mluvících zemí na celý trh. Důležitým milníkem je stěhování do naší nové hlavní centrály DYNAFIT v Kiefersfeldenu na konci roku 2023. Bude zde velké oddělení Care & Repair, které by mělo být považováno za jistý benchmark pro celou skupinu Oberalp.

Kde vidíš outdoorový průmysl všeobecně a kde konkrétně DYNAFIT za 10 let?

Obecně bych si přál, abychom konečně upustili od rychlé módy a konzumního šílenství a rozvíjeli se dále směrem k oběhovému hospodářství. S naším konceptem Repair & Care nevynalézáme znovu kolo. Mnoho dalších outdoorových značek jde podobným směrem. To nám ukazuje, že toto téma nabývá na relevanci a pozornosti a naše branže je na správné cestě. Dokážu si představit, že outdoorový sektor může do budoucna sloužit jako hnací motor a inspirovat i další průmyslová odvětví. Z principu by mělo být přirozené používat věci co nejdéle a v případě potřeby je opravit.

Chceme vyvíjet řešení, díky kterým budou opravené produkty vypadat skvěle a moderně a zároveň jim dodávat osobitý ráz. Každá oprava musí být příležitostí produkt zhodnotit, nikoli naopak. Každá oprava vypráví příběh. Musí vypadat lépe než předtím. Sníme o tom, že lidem přijdou naše kreativní nápady na opravy a nabídky tak skvělé, že jim dají přednost před novým produktem. Vidíme nový sekundární a vícenásobný životní trend, který se stane životním stylem. A Dynafit stejně jako celý průmysl horských sportů se mohou stát iniciátory tohoto trendu.

Máme pro DYNAFIT vizi, že vybudujeme ještě pevnější vztah s našimi koncovými zákazníky a zákaznicemi. Lifetime Guarantee je přitom jen jednou z mnoha částí. Chceme vytvořit mnoho různých kontaktních míst v rámci celého životního cyklu produktu a vystupovat jako spolehlivý partner pro všechny otázky týkající se horských sportů, počínaje otázkou: „Jak funguje můj produkt?“, přes: „Co musím vzít v úvahu při své první lyžařské túře?“ až k otázce typu: „Jak mám trénovat na závod v trailovém běhu?“

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno