5 kroků ke zdraví a vysněné postavě

0

Jak se neztratit na cestě za štíhlejším pevnějším tělem, jak upevnit zdraví a komu věřit, když každý říká něco jiného? Jaká je ta nejdůležitější otázka, kterou si musíte položit, když jste se rozhodli zhubnout?

Nejčastější novoroční předsevzetí bývá každý rok stejné. I letos určitě spousta lidí vyslovila nahlas nebo v duchu přání týkající se formování těla. Spousta lidí chce zhubnout, někdo nabrat svaly. K celoživotní touze po dokonalé, nebo alespoň lepší postavě se ale letos přidala i touha žít zdravěji – tedy alespoň u některých jedinců v mého okolí.

A tak si člověk během snahy napasovat funkční oblečení na nefunkční tělo pokládá zásadní otázku – jak na to, aby to letos klaplo? A pomalu se roztáčí tornádo myšlenek: „S čím bych asi měl začít? Fitka jsou zavřená, ale všichni básní o běhání. To by mohlo fungovat, sice počasí venku nic moc, buď je bláto, nebo moc zima, ale tak zase mě neuvidí sousedi, až zkolabuju po 100m běhu.

Ještě že nechali otevřené lékárny! Už teď mě všechno bolí. Možná by se dal vyzkoušet nějaký zázračný přípravek na hubnutí? Něco přece fungovat musí! V reklamě na spalovače tuku ta slečna vypadá tak krásně a tak šťastně! Božena ale říkala, že zhubla díky ketodietě a fakt vypadá božsky. Je to ale vůbec zdravé?

Nebo co ta knížka o Whole 30? Projedu raději internet. Hele, tenhle borec tady tvrdí, že se cpe masem, slaninou a oříšky a jak je vyrýsovanej. To zní doooost dobře. Tuhle převratnou dietu zase prý mají potvrzenou vědecky….“ Miliarda redukčních postupů i zaručených diet, záplava reklam na revoluční doplňky výživy i hubnoucí centra slibující nemožné na počkání a zázraky do 3 dnů. Jak se v tom má ale do háje někdo vyznat?

Informace vytržené z kontextu, polopravdy i úplné hovadiny. Tisíce střípků, které byste měli roztřídit a zkusit poskládat do něčeho, co bude fungovat. Zdá se to téměř nemožné. Jak má člověk vykročit správným směrem a udržet se na cestě k vytouženému cíli? Jaký je ten nejlepší postup?

Čím začít, aby to tentokrát dopadlo tak, jak si přejeme? Odpověď je vlastně strašně jednoduchá. Tou nejdůležitější otázkou je, co vlastně chcete a co jste ochotní pro výsledek udělat, kolik energie a času jste ochotní investovat? 

Pokud je vaším cílem ohromovat vaše okolí vysekanými břišáky, ale rozhodně nechcete cokoli měnit v jídelníčku a už vůbec nehodláte tělo mučit nějakým posilováním či běháním, pak bude nejsnazší upravit vaši fotku ve Photoshopu a hodit to na sociální sítě. Pak už stačí pomodlit se za doživotní lockdown a máte vyřešeno.

Pokud ale přemýšlíte o tom, že byste chtěli mít zdravé tělo, které vám bude sloužit podle vašich představ, které vás bude chránit před útoky virů a bakterií, které bude spolehlivým parťákem i pro vaši mysl a ve kterém se budete cítit dobře, čeká vás dobrodružná výprava za poznáním, jak funguje vaše tělo.

Rozhodnutí, co udělat první, je snazší, než si myslíte

Představte si, že si můžete vybrat ideální dům, který se po zbytek života stane vaším domovem.

Někdo vám nabídne luxusně vyhlížející vilu. Na první pohled je vybavená spoustou vychytávek a serepetiček. Bohužel má špatně udělané základy. Pod dokonalou omítkou je použitý nekvalitní materiál, potrubí se ucpává a navíc je uvnitř vlhko a plíseň. Stačí, aby zafoukal silnější vítr a střecha odletí, pokud by náhodou došlo k nějakým otřesům půdy, celý dům se sesype. Jen blázen by se do takového domu nastěhoval!

Myslím, že se shodneme na tom, že váš domov by měl poskytoval bezpečí a měli byste se v něm cítili dobře.

Stejně tak, když byste si vybírali auto, bude vás zajímat jen to, co je na první pohled vidět? Barva, tvar a sedačky z pravé kůže?  Nebo si ověříte, že má to auto fungující výkonný motor? Že mu nechybí volant, že mu neodpadávají kola a že vůbec nastartujete?

Vždy tedy platí to, že co je skryté pod povrchem, je důležité. Na funkčnosti domu i aut nám záleží.

Nemělo by nám také záležet na tom, aby naše tělo bylo schopné fungovat, aby se nám v něm dobře žilo, aby dokázalo odolávat nepříznivým podmínkám, aby nás bylo schopné dopravit bezpečně tam, kam potřebujeme a aby nám sloužilo bez větších problémů?

Pokud se zaměříte jen na tvar a navěšené ozdoby na povrchu, budete jako takový vánoční stromek. Na první pohled hezký, ale nemá kořeny, neroste, neplodí žádné ovoce, vydrží jen chvilku a pak ho někdo odloží k popelnici.

Lidské tělo můžeme ale spíš přirovnat k sazeničce ovocného stromu. Potřebujete kvalitní půdu, ze které budou vaše kořeny moct čerpat dostatek živin, potřebujete vodu a slunce. Pak můžete sílit, pak můžete růst a jednoho dne i plodit ovoce. Život stromu se automaticky přizpůsobuje ročnímu období. Je čas na vyrašení lístků, květy, zrání, opadávání listů i zimní odpočinek. Člověk se ale od přírody postupně čím dál víc izoluje, napojuje se víc a víc spíše na moderní technologie a na sociální sítě. Jako kdyby mu na životě už nezáleželo.

Trochu tak připomínáme ten vánoční stromek, který odříznete od kořenů, odnesete ho do hranatého paneláku, ověsíte ho třpytivými ozdobami a řetězy dle nejnovějších moderních a pak se radujete z dnešní moderní doby, která vám umožňuje ovládat barevné žárovky dálkovým ovladačem.

Minulý rok nám dal příležitost srovnat si priority. Vůbec se nám nelíbí, co se právě teď kolem nás děje. Máme strach. Něco na nás zaútočilo a my jsme si uvědomili, že nejsme připravení. Nejsme správně vyzbrojení, abychom se nepříteli bránili. Zvykli jsme si, že se o nás někdo postará. Otázkou vždy je, jestli ten, kdo vás má na starosti, má na srdci váš spokojený šťastný život, nebo mu jde o vlastní zisk.

Představte si zahradníka, který se stará o sad jabloní. Vykašle se na kvalitu půdy, jakýkoli problém vyřeší chemickým postřikem. Jablka jsou na první pohled krásná, ale místo živin jsou v nich látky nebezpečné životu. Co na tom, že jabloně nebudou silné, že po pár letech odumřou…jsou nahraditelné.

Osobně bych nechtěla být v péči takového zahradníka. Na rozdíl od stromů má člověk ale možnost volby. Může se rozhodnout, jestli o sebe bude pečovat sám. Pak ale také musí převzít odpovědnost a odložit lenost. Musí se naučit o sebe starat. Každý z nás se také může rozhodnout svěřit svůj život někomu jinému. Můžeme se tak zbavit odpovědnosti, nemusíme se namáhat, někdo za nás problémy vyřeší. Pak bychom ale měl mít jistotu, že nám jde společně o stejný cíl.

Přiznám se, že jsem hodně nedůvěřivý člověk a mám sebe i své nejbližší ráda. Pro své děti chci to nejlepší. Stejně jako většina rodičů jsem ochotná obětovat cokoli. Klidně i život, kdyby to bylo nutné. Mám za své děti zodpovědnost a nechci ji předávat do rukou někoho, koho neznám.

A chci, aby se moje děti naučili stejné zodpovědnosti. Aby se naučili o sebe postarat. Aby dřív, než se budou zajímat o povrch, aby zjistili, jak to funguje uvnitř. Aby nezapomínali, že forma následuje funkci.

Tělo se přizpůsobuje tomu, co dělá, i tomu, co do něj z vnějšku přichází. A to vše se pak promítne i navenek.

Aby tedy změny, do kterých se letos vrhnete, byly k lepšímu, zkuste začít tím, že se naučíte o sebe postarat. Není to tak složité…

Kde hledat ty správné informace?

Otázkou není ani tak kde, ale od koho ty informace jsou? Má ten člověk zkušenosti a komplexní znalosti? Chce vám opravdu pomoct nebo chce jen vydělat prodejem nějakého zaručeného „zázraku“?

Straší vás, přikazuje a zakazuje nebo vysvětluje a učí vás? Mění každou chvíli názory?

Představte si někoho, kdo vám (byť s dobrým úmyslem) něco poradí. Ono to nefunguje, takže za pár měsíců přijde a řekne: všechno je to jinak a teď ti radím, abys ne/jedl tohle a tohle. Pak zase přijde řekne: hele, už to neplatí, teď bych ti poradil tohle. Myslím, že byste už na jeho rady nedali, pokud by vám to nepřineslo výsledky. Takový člověk by vaši důvěru ztratil.

A bohužel se díky spoustě radám vytrženým z kontextu popodařilo udělat ve výživě totální chaos. Pro příklady nemusíme sahat do dávné minulosti – stačí si zavzpomínat na rady na hubnutí typu: musíte z jídelníčku vyřadit tuky, máslo je nezdravé, jezte každé dvě hodiny, počítejte kalorie apod.  

Spousta doporučení se po pár letech zcela obrátí, takže nikdo už neví, čemu věřit. Vždyť to přeci bylo vědecky doložené…Berte tedy nové převratné teorie vždy s rezerou… Oproti tomu, když byste se podívali na takovou ájurvédu – tisíce let tvrdí to samé: přizpůsob výběr potravin sobě, svému zdravotnímu stavu, tomu, jak se cítíš, jaký je tvůj denní režim, jez čerstvé kvalitní potraviny, nejez jídla těžká na trávení, jez v klidu, měj pestrý jídelníček, dopřej trávicímu systému pravidelně pauzy od trávení, využívej moudře vše, co ti příroda poskytuje, neztrať kontakt se zemí (doslova se fyzicky dotýkej země…), pravidelně se hýbej, poznej svou mysl a pečuj o ni stejně jako o své tělo.

Jde vlastně o komplexní, tisícovkami let ověřený postup s individuálním přístupem ke každému. Jde o odstranění příčin problémů.

A to je to, co byste měli hledat. Vyhýbejte se krátkodobým řešením, která odstraní jen nějaký viditelný problém na povrchu. Představte si, že máte doma vlhko a vznikne vám tam plíseň. Jasně, postříkáte to něčím, co plíseň zlikviduje, ale pokud nevyřešíte problém s prostředím, kde se plísni daří, budete ji tam mít brzy zpátky.

Podobně je to i s naším vnitřním prostředím, na které se potřebujete zaměřit. Hledání správné cesty ke zhubnutí je podobné jako hledání cesty, jak třeba v dnešních dnech zůstat zdraví.

Jsou lidé, kteří nechtějí převzít odpovědnost za své vlastní zdraví. Bylo by to moc náročné, takže je lepší se svěřit nějakému „odborníkovi“, nějaké autoritě…od toho tu přeci jsou.

A já netvrdím, že to musí být špatná cesta. Pokud budete mít štěstí, bude to člověk, který má široké znalosti a nebude řešit jen dílčí problém. Bude vás chtít uzdravit, nebude jen léčit jeden příznak?

Ideálně bude hledat příčinu problémů a tu se bude snažit ve spolupráci s vámi odstranit. Tahle cesta má své výhody. Když to vyjde, může to být nejrychlejší cesta k cíli.

Když to nevyjde, může vás to stát hromadu času i peněz, bez toho, aby se váš problém vyřešil. V horším případě se budete potýkat ještě s větším průšvihem, než jste měli na začátku.

Převzít odpovědnost není snadné a vyžaduje to odvahu i ochotu učit se nové věci. Vždy jsme schopni vymyslet tisíce důvodů, proč něco nejde, proč je něco nemožné, proč začneme až zítra, nebo příští týden….

Ale kdo chce výsledky, nemůže mít výmluvy.

5 kroků ke zdraví i ideální postavě

1. Nastudujte základní manuál

První krok je ten nejdůležitější. Věnujte chvilku času, abyste zjistili, jak funguje vaše tělo. Bohužel se nerodíme z návodem na použití, ale měli byste alespoň trochu tušit, bez jakých živin se tělo neobejde a co potřebuje k bezproblémovému provozu. Když si koupíte auto a chcete s ním jezdit, také si nejprve zjistíte, na jaké palivo jezdí, jak ho máte udržovat, jak s ním máte jezdit, abyste ho brzy nezničili.

2. Opravte to, co nefunguje, jinak se nehnete z místa

Když je něco rozbité a nefunguje správně, tak to nejprve opravte, než se vydáte na cestu. Jestli třeba máte v háji střeva, nebo řešíte záněty, hormonální nerovnováhu, stres apod., věnujte čas tomu, abyste tyhle překážky na cestě odstranili. Když budete mít v autě nefunkční motor, také vás nepřekvapí, že asi nikam nedojedete.

3. Umíte si správně vybrat i správně načasovat?

Naučte se, jak jídelníček propojit s pohybem. Tělo reaguje na podněty, které mu dáváte. Pokud chcete, aby tělo dělalo to, co chcete, musíte se s ním naučit dorozumět. Nestačí jen zajistit dodávku paliva nebo stavební materiál na budování svalů.

Potraviny jsou vlastně jakousi informací, díky které tělo ví, jaké procesy má nastartovat. Nejde jen o složení jídla, ale i o správné načasování, které byste měli přizpůsobit tomu, co právě děláte.

Zkrátka jinak byste měli jíst, když máte náročné anaerobní tréninky, jinak když jdete na dvě hoďky aerobně běhat, jinak, když sedíte celý den v kanceláři a potřebujete se na maximum soustředit. Tělo má v různých situacích jiné nároky.

Pokud dáváte tělu špatné signály, nedivte se, že roky chodíte cvičit, ale nevidíte výsledky.

4. Spalování tuků se dá trénovat

Teprve, až bude mít znalosti o základním fungování těla, můžete se správně rozhodnout, jak zefektivnit spalování tuků. Někdo zvolí přerušované půsty, někdo chce vyzkoušet diety – třeba nízkosacharidovou dietu, nebo keto dietu.

Každá dieta, každý stravovací režim může být dobrý sluha, ale také zlý pán.

Může vám posloužit krátkodobě na to, abyste se zbavili nějakého problému, třeba přebytečných kil.

Nikdy ale nemůžete na dietách, které jsou v něčem extrémní, budovat svoje zdraví. Základy vašeho budoucího já byste měli postavit na pestrém jídelníčku z kvalitních čerstvých potravin, na střídmosti a zdravém rozumu. Ne na průmyslově vyráběných jídlech, která pouze jako jídlo vypadají, ale ve skutečnosti je to jen odpad a chemie.

Všechny výše zmíněné způsoby hubnutí vám mohou pomoct nastartovat spalování tuků, ale pouze, když víte, co děláte.

Když se např. rozhodnete pro nějakou komerční ketodietu založenou na koktejlech a instantních nesmyslech, tak možná zhubnete. Ale podepíše se to na vašem trávení. Navíc si většina lidí rozhodí i fungování hormonů a celkovou rovnováhu. Někteří lidé neustojí kvůli náročné práci malé množství sacharidů a vzdají keto dietu po pár dnech. Spoustu lidí bolí hlava, mají nedostatek různých minerálů a není jim vůbec dobře. Navíc po skončení diety se většina lidí vrátí ke svému původnímu jídelníčku, který byl důvodem nadváhy, a naberou kila zpátky. Znamená to tedy, že keto diety nefungují nebo jsou pro všechny lidi nebezpečné?

Určitě ne, jen nejsou vhodné pro každého. Navíc člověk musí vědět něco o tom, jak funguje tělo a dát mu vše, co je potřeba. Musí zajistit vhodné palivo pro mozek a propojit smysluplně fyzické aktivity s jídelníčkem.

Stačí se tyhle věci naučit, vybrat správné potraviny, případně kvalitní doplňky a vše správně načasovat. Pak to funguje skvěle, tuk mizí aniž by odešly svaly a to vše bez zbytečného pocitu vyčerpání.

To samé platí i pro nízkosacharidové diety nebo přerušované půsty. U těch se většinou nenaseká tolik chyb jako při keto dietě, ale i tak je potřeba mít alespoň základní znalosti a přizpůsobit složení jídelníčku svému somatotypu i tomu, co děláte.

5. Tělo a duše jedno jest

V neposlední řadě věnujte svůj čas také tomu, abyste se zjistili, jak funguje vaše mysl. I to patří k péči o zdraví. Auto se špatným a unaveným řidičem daleko nedojede. Péče o psychiku, emoce, meditace, dýchací techniky i seznámení se s tím, jak podpořit stav „flow“ (naladění mozku na správnou frekvenci), to vše vám pomůže být každý den o kousek lepší než jste byli předtím. Že je to moc složité? Není. Je to sice trochu složitější, než se u auta naučit tankovat benzín, ale je to snazší, než se stát expertem na stavbu domu 🙂

To nejdůležitější se dá naučit za měsíc. Během pár týdnů můžete cítit velký rozdíl a během dalšího měsíce byste měli mít i videtelné výsledky.

Když se vám nelíbí, kde teď jste, musíte se vydat na cestu. Opustit zónu pohodlí, překonat lenost a udělat první krok. 

Nespěchejte na sebe, nenadávejte si, když klopýtnete, ale hlavně nezastavujte. Uvidíte, že výsledek bude stát za to!

Přeji všem, kteří se rozhodli pro změnu, ať je to letos změna k lepšímu. Ať vede k poznání sebe sama a ať je ku prospěchu i vašim blízkým, ať už třeba dětem nebo rodičům.

Někdo má výmluvy, naši studenti mají výsledky

Přestaň se ptát ostatních: „Tak co mám vlastně jíst?“ Nauč se sestavit si jídelníček na míru. Zjisti, jak efektivně hubnout, jak nabrat svalovou hmotu i zvýšit výkon.

Skoncuj jednou provždy s otázkami ohledně výživy. Přihlaš se na Kurz (nejen) sportovní výživy a získej všechny potřebné znalosti, které potřebuješ na své cestě za vysněnou postavou.!

Více o kurzu, akční nabídce i reference našich studentů najdete zde: Kurz sportovní výživy.

CERTIFIKOVANÝ KURZ (NEJEN) SPORTOVNÍ VÝŽIVY

Mohlo by vás také zajímat:

Sedmička pravidel pro štíhlé nohy

Cvičím, jím zdravě, ale nehubnu – 10 největších sabotérů hubnutí

Desatero hubnutí břicha po čtyřicítce

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno