250 ČESKÝ RÁJ. Nový štafetový závod srdcem Českého Ráje

5

Štafetové závody se dostávají do obliby českých sportovců čím dál více a v současné chvíle je jich na výběr hned “několik”. Vltava Run, Hory Bory, nebo od Tater k Dunaji. Příští rok se uskuteční nultý ročník nového štafetového závodu 250 ČESKÝ RÁJ. S jedním z jeho pořadatelů Milanem Dědkem jsme si povídali o přípravách, myšlenkách a celém konceptu závodu…

  • Charakter: Štafetový závod 8-mi členných týmů
  • Člen týmu poběží: 3 úseky po zhruba 10-ti kilometrech
  • Celková délka: 250 km
  • Termín: 15.-16.5.2020
  • Start: Turnov, Maškova zahrada, pátek 16:00-22:00 ve vlnách
  • Cíl: Sedmihorky, Kemp, sobota okolo 18:00
  • Párty: Sedmihorky, Koupák, sobota po 20:00
  • Startovné: 9600 Kč (snížené 8848 Kč)
  • Spuštění registrace: Leden 2020 (již běží před-registrace)

Co tě Milane vedlo k tomu uspořádat štafetový závod v Českém Ráji? Máš k tomuto kraji nějaký vztah?

Už několik let jsme s kamarády nosili v hlavě podobný nápad, jen prostě nebyl ten správný čas. Žijeme v Turnově, srdci Českého ráje a vždycky jsme litovali, že na pěkné závody musíme jezdit hodně daleko (smích).

Jak bude závod dlouhý?

Závod se jmenuje 250 ČESKÝ RÁJ, my však neříkáme jinak než “dvěstěpadesátka”. Takže 250 kilometrů nádhernou krajinou Českého ráje. Mezi skalami, překrásnými údolími, okolo hradů i přes několik kopců. Startujeme v pátek pozdě odpoledne z Turnova, cíl plánujeme na sobotu večer do kempu v Sedmihorkách. Následovat bude večerní párty s živou kapelou, kde si bude každý moci vyměnit zážitky s ostatními účastníky čerstvé ze závodu.

Kolik musí (může) mít tým členů?

Tady platí jednoduchá logika, dvě auta, osm lidí. Nezávodní výjimku uděláme pouze pro jednu místní školu, kdy každý úsek poběží jiný student nebo studentka.

Kolik každý účastník absolvuje km?

Celkem je závod rozdělen na 24 úseků, každý poběží třikrát přibližně 10 kilometrů. Některé úseky jsou lehčí, některé těžší, vybere si každý. Velmi si zakládáme na atraktivním a detailním popisu každého úseku, tak aby každý věděl předem, na co se má těšit.

Jakou má závod kapacitu?

Všechno míříme na 100 týmů. Je to důležité hlavně kvůli organizaci předávek a zázemí, tak aby vše klapalo a nikde nevznikaly problémy například s parkováním. Další důvod je i ohled na okolní krajinu Českého ráje, a také aby měl závod pohodovou atmosféru narozodíl od jiných masových akcí, kde jsou až tisíce účastníků.

Trasa závodu povede jenom po trailových cestách, nebo se nevyhnete i silnici?

Snažili jsme se najít optimální mix, tak aby závod byl zajímavý, běžecky atraktivní, ale ne přehnaně těžký. Základ vede po lesních cestách. Nicméně hlavně úseky, které se poběží v noci, mají větší podíl asfaltu. Pokud se podíváš na náš web, najdeš detailní popis každého úseku, včetně procentuálního podílu mezi lesní cestou, zpevněnou cestou a asfaltem, takže bys neměl udělat chybu při volbě vhodné obuvi.

Pro koho je závod určený? Doporučil bys ho všem, i když přes týden neběhají velké objemy km?

Svým charakterem se jedná o týmový závod. Dvacet čtyři hodin jste spolu, jeden předává štafetu druhému, všichni si navzájem fandí. To všechno ještě podtrženo nočními úseky, kdy běhání potmě s čelovkou má vždycky svoji specifickou atmosféru. Myslím si, že je to více o pozitivním přístupu celého týmu, chutí spolu něco zažít, než o natrénovaných kilometrech nebo absolutních časech. Závod určitě zvládne i každý amatérský sportovec, který rád běhá po krásné přírodní krajině.

Čím se bude závod odlišit?

Hodně jsme přemýšleli, jaký chceme udělat závod. A i když nezapíráme inspiraci podobnými závody, uvedu hned čtyři největší rozdíly.

Zaprvé Český ráj. Magické místo, které nijak nemusím vysvětlovat, proč se tak jmenuje. Romantické hrady na skalách, tajemná údolí, tmavé strže a pověsti plné loupežníků. Lesní pěšiny, jako stvořené k proběhnutí.

Díky tomu, že se celý závod bude odehrávat na malé ploše odpadají dlouhé přejezdy. Konkrétně jedno auto 175 km u nás oproti 450 km na Vltava runu. To nám dovolí vytvořit zázemí pro celý závod na jednom místě. V našem případě, kde jinde než v ikonickém kempu v Sedmihorkách.

Třetím bodem je důraz na ochranu životního prostředí. V Českém ráji ani nemůžeme jinak. Důraz na recyklovatelné výrobky, zdravé potraviny, žádné plasty. Značení zmizí hned po závodě.

A jako poslední je naše snaha, aby k nám závodníci přijeli na celý víkend a vzali s sebou i svoje rodiny nebo kamarády. Malé vzdálenosti dovolí fandit na více místech, zázemí kempu včetně ubytování a možnost dalších aktivit v neděli po závodě.

Jak dlouho jste tvořili trasu?

Díky tomu, že tady žijeme a nápad jsme nosili v hlavě několik let, tak prvotní návrh trasy mohl vzniknout velmi rychle. Konkrétně v autě cestou zpátky z dovolené v Alpách. Následovaly asi dva týdny konkrétního vyznačení trasy do mapy, ladění obtížnosti a také přizpůsobení pro noční průběhy. S tímto návrhem jsme šli na chráněnku (správa CHKO Český ráj, pozn redakce) a samozřejmě napoprvé neuspěli.

Trasu jsme na základě připomínek začali upravovat, až jsme po několika jednáních dosáhli shody a získali povolení. V tomto okamžiku vlastně začala ta největší práce a to je tvorba detailního popisu úseků, příprava značení a popis obtížných míst. K tomu patří také jednání na místech předávek v okolních obcích a příprava práce dobrovolníků na trase. Co nás ale baví nejvíc a k tomu bych rád vyzval i čtenáře je postupné probíhání všech úseků kvůli stanovení referenčních času a ladění popisu, aby nám během závodu nikdo nikde nebloudil. Každý s úseků si osobně probíháme (tři hlavní organiozátoři, pozn. redakce), abychom věděli, že je to správně a logicky natrasováno a do čeho závodníky pouštíme.

Nepředpokládám, že bys nějaký podobný závod již pořádal?

To máš pravdu. Jedná se o trošku něco jiného, než organizovat letní táborové hry, únikovky nebo cesty kamarádů do vysokých hor. Ale snad jsme něco okoukali jako účastníci jiných závodů ať už doma nebo v cizině. A v práci jsem se taky snad něco přiučil 🙂 (pozn. Redakce, Milan pracuje na marketingu v mladoboleslavské škodovce a stojí za takovými projekty, jako je Catching breath , Lví stopa  nebo Kolo Slavia na TDF)
Kromě plánování vlastního závodu, jsme skočili do celé řady formálních kroků jako je založení spolku, jednání s městem, obcemi, správou CHKO Český ráj a podobně.

Můžeš nás v rychlosti seznámit i s ostatními členy organizačního týmu?

Organizační jádro tvoří tři lidé, známe se dlouho a občas společně absolvujeme také nějaké běžecké, cyklistické nebo lyžařské závody. Zajištění startu, cíle a spolupráci s místními organizacemi má na starosti Jirka Janoušek. Trasu, její značení, dobrovolníky a předávky Míra Drobník. Na mě pak připadají závodníci a partneři.

Jak se bude čas závodu přibližovat, tým se zvětší asi na patnáct lidí. Během závodu počítáme s podporou zhruba stovky dobrovolníků. I když chystáme nultý ročník, děláme všechno proto, aby to nikdo nepoznal a vše bylo zorganizováno na profesionální úrovni.

Co značení trasy?

Celou trasu budeme postupně zveřejňovat úsek po úseku, tak abychom ukázali, jak je Český ráj skutečně krásný, ale také abychom publikovali detailní popis trasy. Pro orientaci závodníka spojíme tři faktory: důkladný popis úseku včetně bohaté fotodokumentace a zvýraznění orientačně problematických míst, GPX ke stažení a vlastní značení na trase. To okamžitě po závodě odstraníme, abychom nehyzdili přírodu.

Jak budete řešit trackování?

Družstvo poběží s pomyslným štafetovým kolíkem ve formě malého GPS vysílače. Díky tomu budou mít zbývající členové družstva jasnou představu, kde se zrovna nachází jejich běžec a kdy přiběhne na předávku. Navíc budeme v cílovém prostoru promítat aktuální pozice jednotlivých teamů, takže všichni z doprovodu budou také vědět, jak si jejich kamarád vede. Navíc chystáme na start, cíl a tři vybraná místa instalovat webové kamery, aby bylo možno ještě atraktivnějším způsobem sledovat průběh štafety.

Dost se v dnešní době řeší dopad ekologie a dopad na přírodu. Jak jste se vypořádali s touto otázkou?

Pro nás je toto zásadní věc. Všichni tři žijeme v Turnově, srdci Českého ráje. Do okolní přírody od malička chodíme na výlety, jezdíme na kole nebo lezeme po skalách. Ale stejně tak každoročně čistíme Skalák (místní označení pro Hruboskalské skalní město, pozn redakce) nebo obnovujeme turistické značení. Zkrátka nám záleží na tom kde a jak žijeme a co necháme našim dětem. Závod od samého začátku konzultujeme se správou CHKO Český ráj. Nikde neuvidíte válet se plastové kelímky, značení trati bude ihned po závodě odstraněno a budeme aktivně podporovat regionální výrobky.

Kolik bude startovné a co za něj závodníci dostanou?

Startovné je podobné jako na ostatních štafetových závodech, 9600 Kč za team. První registrovaní budu mít samozřejmě startovné levnější.

Máte už nějaké obchodní partnery?

Jsme na začátku, jednání samozřejmě probíhají. Nicméně jednoho partnera prozradím už teď a ten velmi vypovídá o našem pojetí závodu, kdy chceme připravit atraktivní víkend nejenom pro závodníky, ale i jejich doprovod. Tím zmiňovaným partnerem jsou balónoví letci z BAARTu. Představ si, jak se vznášíš balónem neslyšně třeba nad hradem Kost, pozoruješ běžce pod Tebou včetně Tvojí drahé polovičky:-) Pokud nám pomůže počasí, během víkendu se takto bude moci prolétnout asi 40 lidí.

Kdy budou spuštěné registrace?

Aktuálně běží před-registrace, vlastní registrace bude spuštěna v lednu 2020.

Kde se o závodě můžeme dozvědět více?

Primárně na našich webových stránkách a Facebooku a Strava. Určitě bychom rádi pozvali každého, kdo bude projíždět naším krajem, aby si předem zaběhl nějaký ten úsek. Sám ji užije trénink v nádherném prostředí Českého ráje, nám velmi pomůže s vyladěním vlastní trasy a jejího popisu, tak aby příští rok v létě bylo všechno perfektní.

Máme pro Vás připravenou SOUTĚŽ o jedno startovné týmu!

Stačí, když závod 250 ČESKÝ RÁJ začnete sledovat na Facebooku a sem pod článek, nebo pod FB post nám napíšete, proč bychom měli vybrat zrovna Váš tým. Vítězný tým vybereme týden před Vánocemi!

5 KOMENTÁŘE

  1. Ahoj 😊
    Proč by si právě náš team zasloužil vyhrát..? Protože jsme z Českého ráje, milujeme běhání v něm a tohle by byl prostě sen..! 😊

  2. Tým plzeňských běhen by se rád účastnil tohoto závodu. Rády běháme v přírodě, podporujeme se navzájem, jezdíme na běžecké dovolené a vymýšlíme různé aktivity – např. běh z Hřenska do Drážďan na svařák, nebo jsme si zaběhly z českých hranic do centra Vídně, každý pátek po výběhu se jdou holky vykoupat do rybníka – i přes zimu :-)…..

  3. Tým Vltavou zocelenych pardalů mění pro rok 2020 název na Českým rájem zoceleni pardálové a s tímhle názvem prostě musíme běžet 250 ČESKY RÁJ. Takže se budeme těšit na výhru 🙂

  4. Chtěla bych se zúčastnit s kolegy z práce. Je to můj sen zabehnout si takový závod. Letos jsem Český ráj navštívila s dětmi a bylo to báječné. Úplně se vidím jak se tou překrásnou krajinou probíhám dnem i nocí a závodím v teamu. Jsem moc ráda, že i v této malebné oblasti jste se rozhodli pořádat závod. Asseco Stars už se na vás těší!

  5. Běháme pro radost, pro zábavu. A s přáteli jsme v Českém ráji společně ještě nebyli a tohle je výzva! A díky za vše!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno