Štafetové závody se dostávají do obliby českých sportovců čím dál více a v současné chvíle je jich na výběr hned “několik”. Vltava Run, Hory Bory, nebo od Tater k Dunaji. Příští rok se uskuteční nultý ročník nového štafetového závodu 250 ČESKÝ RÁJ. S jedním z jeho pořadatelů Milanem Dědkem jsme si povídali o přípravách, myšlenkách a celém konceptu závodu…
- Charakter: Štafetový závod 8-mi členných týmů
- Člen týmu poběží: 3 úseky po zhruba 10-ti kilometrech
- Celková délka: 250 km
- Termín: 15.-16.5.2020
- Start: Turnov, Maškova zahrada, pátek 16:00-22:00 ve vlnách
- Cíl: Sedmihorky, Kemp, sobota okolo 18:00
- Párty: Sedmihorky, Koupák, sobota po 20:00
- Startovné: 9600 Kč (snížené 8848 Kč)
- Registrace zde
Štafetové závody se dostávají do obliby českých sportovců čím dál více a v současné chvíle je jich na výběr hned “několik”. Vltava Run, Hory Bory, nebo od Tater k Dunaji. Příští rok se uskuteční nultý ročník nového štafetového závodu 250 ČESKÝ RÁJ. S jedním z jeho pořadatelů Milanem Dědkem jsme si povídali o přípravách, myšlenkách a celém konceptu závodu…
Co se Milane změnilo od našeho posledního rozhovoru níže (kromě toho že máte skoro vyprodáno)?
Příprava pokračuje mílovými kroky. Vlastně každým dnem je něco nového.
Spustili jsme eshop, kde si závodníci kromě startovného mohou objednat ubytování a zakoupit originální trika závodu. Eshop je propojen s webem a administrativním modulem pro kapitány a členy teamů. Tady jsme ve fázi finálního testování a spuštění plánujeme za několik dní.
Upřesňujeme popis trasy závodu, děláme dokumentaci a úseky taky spolu s kamarády probíháme. Připravujeme několik speciálních vložených závodů, které budou určeny jednotlivcům ne teamům.
Zároveň jednáme ohledně předávek se starosty obcí a zástupci různých spolků, tak aby to organizačně perfektně klapalo. Začínáme skládat team dobrovolníků. Předpokládáme, že jich budeme potřebovat více než 100.
Spousta práce za námi, ještě větší kus před námi.
Na jaké partnery závodu se můžeme těšit?
Závod se nově jmenuje COMPRESSPORT 250 ČESKÝ RÁJ. Máme obrovskou radost, že firma, která je partnerem takových skvělých podniků jako je UTMB MONT-BLANC nebo světový šampionát v triatlonu nám věří, bude nás podporovat a také navrhla krásná oficiální trička. Běžce, kteří mají rádi noční dobrodružství určitě potěší naše partnerství s výrobcem špičkových čelovek LEDLENSER. Každý do startovního balíčku dostane (jak rádi říkáme) ikonickou čelenku BJEŽ.
Finální registrace jsou tedy spuštěné a právo “prvního” nákupu mají předregistrované týmy?
Ano přesně tak. Kdo se před-registroval měl výhodu jednoho týdne, aby v klidu udělal finální registraci, objednal si ubytování popřípadě naše originální trička.
Slevu mají tedy jen “early birds”? Plánujete dělat stejný obchodní model i příští rok? Nebo jen tento?
To teď nedokážu říci, plně se soustředíme na letošní ročník a děláme všechno proto, aby se závodníkům líbil a chtěli se napřesrok vrátit.
Máte nějaké “nové” fotky/videa z úseků?
Oslovili jsme několik místních fotografů, kteří se specializují na Český ráj a velmi nás potěšilo, že se jim náš závod líbí a chtějí nám pomoci. Přehrabují svoje bohaté fotokolekce a poskytují fotky nejen pro popisy úseků, ale taky pro komunikaci na facebooku. Podle pozitivních reakcí, které slyšíme, je to krok správným směrem.
Víme, že jste měli i organizované proběhnutí některých úseků. Budete v tom pokračovat i na jaře/zimě?
Hodně makáme na tom, abyc družstva odstartovala ve správných intervalech s jasným záměrem, aby do cíle (díky různé rychlosti) doběhla ve stejný čas. To kromě odhadu rychlosti každého běžce vyžaduje i velmi přesné určení náročnosti jednotlivých úseků. No a právě proto jsme si udělali takový malý noční závod na našem referenčním úseku #3 Kacanovy-Vyskeř. Kromě kamarádů si přišlo zaběhat i několik lidí, kteří se přihlásili přes internet. Sešlo se nás více než dvacet, všechny to bavilo a určitě zopakujeme. Důležitou součástí bylo i testování nočního značení trasy, hlavně v nepřehledných terénních úsecích.
Co dalšího za novinky nám můžeš prozradit?
Testuje speciální program, který kapitánovi teamu poradí, jak nasadit běžce do jednotlivých úseků, tak aby tým jako celek měl nejlepší možný čas. Umělá inteligence to ještě není, ale blížíme se tomu. Zase se vracíme k tomu, že to předpokládá, že víme, jak kdo rychle běhá. A k tomu máme speciální metodu, vyzkoušet můžeš na této adrese.
Další novinkou je určitě rodinná kategorie. Podmínkou je alespoň 6 běžců z jedné rodiny resp. v nějakém příbuzenském vztahu. Chceme tím ještě více podtrhnout kamarádskou a rodinnou atmosféru celého závodu. Tato kategorie bude otevřena i po vyprodání hlavního závodu a navíc lákáme na zlevněné startovné. Je to od nás experiment, vůbec nemáme tušení, kolik takových rodin jsme schopni najít, ale moc se na setkání s nimi těšíme. Takže výzva pro všechny čtenáře Běhej srdcem.
Co tě Milane vedlo k tomu uspořádat štafetový závod v Českém Ráji? Máš k tomuto kraji nějaký vztah?
Už několik let jsme s kamarády nosili v hlavě podobný nápad, jen prostě nebyl ten správný čas. Žijeme v Turnově, srdci Českého ráje a vždycky jsme litovali, že na pěkné závody musíme jezdit hodně daleko (smích).
Jak bude závod dlouhý?
Závod se jmenuje 250 ČESKÝ RÁJ, my však neříkáme jinak než “dvěstěpadesátka”. Takže 250 kilometrů nádhernou krajinou Českého ráje. Mezi skalami, překrásnými údolími, okolo hradů i přes několik kopců. Startujeme v pátek pozdě odpoledne z Turnova, cíl plánujeme na sobotu večer do kempu v Sedmihorkách. Následovat bude večerní párty s živou kapelou, kde si bude každý moci vyměnit zážitky s ostatními účastníky čerstvé ze závodu.
Kolik musí (může) mít tým členů?
Tady platí jednoduchá logika, dvě auta, osm lidí. Nezávodní výjimku uděláme pouze pro jednu místní školu, kdy každý úsek poběží jiný student nebo studentka.
Kolik každý účastník absolvuje km?
Celkem je závod rozdělen na 24 úseků, každý poběží třikrát přibližně 10 kilometrů. Některé úseky jsou lehčí, některé těžší, vybere si každý. Velmi si zakládáme na atraktivním a detailním popisu každého úseku, tak aby každý věděl předem, na co se má těšit.
Jakou má závod kapacitu?
Všechno míříme na 100 týmů. Je to důležité hlavně kvůli organizaci předávek a zázemí, tak aby vše klapalo a nikde nevznikaly problémy například s parkováním. Další důvod je i ohled na okolní krajinu Českého ráje, a také aby měl závod pohodovou atmosféru narozodíl od jiných masových akcí, kde jsou až tisíce účastníků.
Trasa závodu povede jenom po trailových cestách, nebo se nevyhnete i silnici?
Snažili jsme se najít optimální mix, tak aby závod byl zajímavý, běžecky atraktivní, ale ne přehnaně těžký. Základ vede po lesních cestách. Nicméně hlavně úseky, které se poběží v noci, mají větší podíl asfaltu. Pokud se podíváš na náš web, najdeš detailní popis každého úseku, včetně procentuálního podílu mezi lesní cestou, zpevněnou cestou a asfaltem, takže bys neměl udělat chybu při volbě vhodné obuvi.
Pro koho je závod určený? Doporučil bys ho všem, i když přes týden neběhají velké objemy km?
Svým charakterem se jedná o týmový závod. Dvacet čtyři hodin jste spolu, jeden předává štafetu druhému, všichni si navzájem fandí. To všechno ještě podtrženo nočními úseky, kdy běhání potmě s čelovkou má vždycky svoji specifickou atmosféru. Myslím si, že je to více o pozitivním přístupu celého týmu, chutí spolu něco zažít, než o natrénovaných kilometrech nebo absolutních časech. Závod určitě zvládne i každý amatérský sportovec, který rád běhá po krásné přírodní krajině.
Čím se bude závod odlišit?
Hodně jsme přemýšleli, jaký chceme udělat závod. A i když nezapíráme inspiraci podobnými závody, uvedu hned čtyři největší rozdíly.
Zaprvé Český ráj. Magické místo, které nijak nemusím vysvětlovat, proč se tak jmenuje. Romantické hrady na skalách, tajemná údolí, tmavé strže a pověsti plné loupežníků. Lesní pěšiny, jako stvořené k proběhnutí.
Díky tomu, že se celý závod bude odehrávat na malé ploše odpadají dlouhé přejezdy. Konkrétně jedno auto 175 km u nás oproti 450 km na Vltava runu. To nám dovolí vytvořit zázemí pro celý závod na jednom místě. V našem případě, kde jinde než v ikonickém kempu v Sedmihorkách.
Třetím bodem je důraz na ochranu životního prostředí. V Českém ráji ani nemůžeme jinak. Důraz na recyklovatelné výrobky, zdravé potraviny, žádné plasty. Značení zmizí hned po závodě.
A jako poslední je naše snaha, aby k nám závodníci přijeli na celý víkend a vzali s sebou i svoje rodiny nebo kamarády. Malé vzdálenosti dovolí fandit na více místech, zázemí kempu včetně ubytování a možnost dalších aktivit v neděli po závodě.
Jak dlouho jste tvořili trasu?
Díky tomu, že tady žijeme a nápad jsme nosili v hlavě několik let, tak prvotní návrh trasy mohl vzniknout velmi rychle. Konkrétně v autě cestou zpátky z dovolené v Alpách. Následovaly asi dva týdny konkrétního vyznačení trasy do mapy, ladění obtížnosti a také přizpůsobení pro noční průběhy. S tímto návrhem jsme šli na chráněnku (správa CHKO Český ráj, pozn redakce) a samozřejmě napoprvé neuspěli.
Trasu jsme na základě připomínek začali upravovat, až jsme po několika jednáních dosáhli shody a získali povolení. V tomto okamžiku vlastně začala ta největší práce a to je tvorba detailního popisu úseků, příprava značení a popis obtížných míst. K tomu patří také jednání na místech předávek v okolních obcích a příprava práce dobrovolníků na trase. Co nás ale baví nejvíc a k tomu bych rád vyzval i čtenáře je postupné probíhání všech úseků kvůli stanovení referenčních času a ladění popisu, aby nám během závodu nikdo nikde nebloudil. Každý s úseků si osobně probíháme (tři hlavní organiozátoři, pozn. redakce), abychom věděli, že je to správně a logicky natrasováno a do čeho závodníky pouštíme.
Nepředpokládám, že bys nějaký podobný závod již pořádal?
To máš pravdu. Jedná se o trošku něco jiného, než organizovat letní táborové hry, únikovky nebo cesty kamarádů do vysokých hor. Ale snad jsme něco okoukali jako účastníci jiných závodů ať už doma nebo v cizině. A v práci jsem se taky snad něco přiučil 🙂 (pozn. Redakce, Milan pracuje na marketingu v mladoboleslavské škodovce a stojí za takovými projekty, jako je Catching breath , Lví stopa nebo Kolo Slavia na TDF)
Kromě plánování vlastního závodu, jsme skočili do celé řady formálních kroků jako je založení spolku, jednání s městem, obcemi, správou CHKO Český ráj a podobně.
Můžeš nás v rychlosti seznámit i s ostatními členy organizačního týmu?
Organizační jádro tvoří tři lidé, známe se dlouho a občas společně absolvujeme také nějaké běžecké, cyklistické nebo lyžařské závody. Zajištění startu, cíle a spolupráci s místními organizacemi má na starosti Jirka Janoušek. Trasu, její značení, dobrovolníky a předávky Míra Drobník. Na mě pak připadají závodníci a partneři.
Jak se bude čas závodu přibližovat, tým se zvětší asi na patnáct lidí. Během závodu počítáme s podporou zhruba stovky dobrovolníků. I když chystáme nultý ročník, děláme všechno proto, aby to nikdo nepoznal a vše bylo zorganizováno na profesionální úrovni.
Co značení trasy?
Celou trasu budeme postupně zveřejňovat úsek po úseku, tak abychom ukázali, jak je Český ráj skutečně krásný, ale také abychom publikovali detailní popis trasy. Pro orientaci závodníka spojíme tři faktory: důkladný popis úseku včetně bohaté fotodokumentace a zvýraznění orientačně problematických míst, GPX ke stažení a vlastní značení na trase. To okamžitě po závodě odstraníme, abychom nehyzdili přírodu.
Jak budete řešit trackování?
Družstvo poběží s pomyslným štafetovým kolíkem ve formě malého GPS vysílače. Díky tomu budou mít zbývající členové družstva jasnou představu, kde se zrovna nachází jejich běžec a kdy přiběhne na předávku. Navíc budeme v cílovém prostoru promítat aktuální pozice jednotlivých teamů, takže všichni z doprovodu budou také vědět, jak si jejich kamarád vede. Navíc chystáme na start, cíl a tři vybraná místa instalovat webové kamery, aby bylo možno ještě atraktivnějším způsobem sledovat průběh štafety.
Dost se v dnešní době řeší dopad ekologie a dopad na přírodu. Jak jste se vypořádali s touto otázkou?
Pro nás je toto zásadní věc. Všichni tři žijeme v Turnově, srdci Českého ráje. Do okolní přírody od malička chodíme na výlety, jezdíme na kole nebo lezeme po skalách. Ale stejně tak každoročně čistíme Skalák (místní označení pro Hruboskalské skalní město, pozn redakce) nebo obnovujeme turistické značení. Zkrátka nám záleží na tom kde a jak žijeme a co necháme našim dětem. Závod od samého začátku konzultujeme se správou CHKO Český ráj. Nikde neuvidíte válet se plastové kelímky, značení trati bude ihned po závodě odstraněno a budeme aktivně podporovat regionální výrobky.
Kolik bude startovné a co za něj závodníci dostanou?
Startovné je podobné jako na ostatních štafetových závodech, 9600 Kč za team. První registrovaní budu mít samozřejmě startovné levnější.
Máte už nějaké obchodní partnery?
Jsme na začátku, jednání samozřejmě probíhají. Nicméně jednoho partnera prozradím už teď a ten velmi vypovídá o našem pojetí závodu, kdy chceme připravit atraktivní víkend nejenom pro závodníky, ale i jejich doprovod. Tím zmiňovaným partnerem jsou balónoví letci z BAARTu. Představ si, jak se vznášíš balónem neslyšně třeba nad hradem Kost, pozoruješ běžce pod Tebou včetně Tvojí drahé polovičky:-) Pokud nám pomůže počasí, během víkendu se takto bude moci prolétnout asi 40 lidí.
Kdy budou spuštěné registrace?
Aktuálně běží před-registrace, vlastní registrace bude spuštěna v lednu 2020 (pozn. redakce ostré registrace jsou již spuštěné).
Kde se o závodě můžeme dozvědět více?
Primárně na našich webových stránkách a Facebooku a Strava. Určitě bychom rádi pozvali každého, kdo bude projíždět naším krajem, aby si předem zaběhl nějaký ten úsek. Sám ji užije trénink v nádherném prostředí Českého ráje, nám velmi pomůže s vyladěním vlastní trasy a jejího popisu, tak aby příští rok v létě bylo všechno perfektní.