Domů Ostatní Rozhovory Jan Dubec radí jak jet na kole rychleji, efektivněji a hlavně zdravěji!

Jan Dubec radí jak jet na kole rychleji, efektivněji a hlavně zdravěji!

0

Jan Dubec je specialista v oblasti fittingu v Triexpert, stále velmi aktivní sportovec, závodník ale i trenér mládeže, V pražské prodejně TRIEXPERT se věnuje diagnostice posedu na kole. Právě a nejen kvůli tomu, jsme s ním udělali rozhovor…

Pojď se nám Honzo sám představit!

Aktivněji sportuji až od osmnácti a začalo to lokálním triatlonovým závodem Bečvoman. Akce se mi zalíbila a motivovala mě k zakoupení silničního kola. Ukázalo se, že cyklistika mi z těchto tří disciplín jde nejlépe a tak jsem triatlon na delší dobu opustil a věnoval se naplno jí. Jelikož jsem v tomto sportu našel zalíbení, začal jsem pracovat v cyklu, a stal se tak i zdrojem mé obživy.

Když v roce 2010 přišla do ČR pokročilejší diagnostika posedu na kole, začal jsem se věnovat této problematice, konkrétně BG FIT. V tom jsem se opravdu našel a nastavování se stalo doslova mou vášní. Díky novým přátelům jsem opět přičichl k triatlonu a vyzkoušel si pár „půlek“. Na kolo již díky rodině a práci nezbývalo tolik času a tak jsem se místo honění za výsledky začal cyklistikou čistě bavit a hledat nové výzvy.S otevřením první triatlonové speciálky v ČR mě do TRIEXPERTu přilákal i GURU Fit Systém – což je ten nejdokonalejší nástroj na správné nastavení kola, jaký si může fitter přát.”

Jsi Honzo nejen z nejpovolanějších v ČR na fitting, ale především výborný cyklista a také triatlet. Jakých svých dosavadních úspěchů si ceníš nejvíce?

Jsou 2, jeden se jmenuje Štěpán a je mu 5 a druhý Ondra a je mu 2 a půl (velký smích). To ostatní jsou takový lechtačky vlastního ega.

Původně jsi ale chemik. Můžeme u tebe sehnat tedy i něco jiného, než skvělý nový posed? (smích)

Vařím docela obstojný kafe.

Necelé dva roky jsi dělal ve známé cyklistické prodejně Štorek Řevnice a potom přešel do 69 Specialized na dejvickém Kulaťáku a skončil až TRIEXPERTu. Kolik lidí ti už ta tuto dobu prošlo rukama?

Bike fittingu už se věnuju cca 10 let a počet klientů určitě atakuje 2000.

“Nikdy jsem neslyšel o fittingu” a vůbec nevím co si pod tím mám představit. Můžeš nám to nějak jednoduše vysvětlit?

Česky to asi nejlépe pokrývá výraz nastavení posedu na kole. Což si laik může představit jako přizpůsobení rozměrů kola konkrétnímu jezdci. A není to, jak občas slýchávám, jenom nastavení výšky sedla. Celé kolo je v podstatě stavebnice, která je velmi variabilní a velmi zásadní jsou kontaktní body jezdce s kolem.

U kvalitního fittingu ale zdaleka nejde jen o hrátky s rozměry kola, řešíme i držení těla na kole, správné dýchání, biomechaniku šlapání a další věci. Začínajícího jezdce naučit na kole sedět a šlapat, zkušeného odnaučit zažitým zlozvykům.

Fitting ale nedělá jenom jedna firma. V čem je zrovna GURU Fit Systém v Triexpertu specifický?

Guru DFU (dynamic fit unit) je jediné zařízení svého druhu v ČR. Změny pozice probíhají za jízdy a díky ovládání servomotory je možné vyzkoušet velké množství pozic během krátké doby. Nastavení tedy není předepsaná pozice na základě nějakého výpočtu, ale tvoří se přirozenou cestou na základě dialogu fittera a klienta a jeho zpětné vazby.

Navíc díky tomu, že nastavení neprobíhá přímo na kole klienta je možné vyzkoušet i pozice mimo možnosti současného kola. Obrovskou předností je také nastavit i budoucí kolo před jeho nákupem a pak kupovat přesně to co víme, že bude sedět. Upřímně se divím, že tuto možnost zatím využívá poměrně malé procento klientů.

Jak ses vyjádřil: “Nastavit posed na kolo není jen o zvednutí sedla nebo řídítek. Jde o výsledek komplexní práce s tělem jezdce. Věci se vzájemně ovlivňují, a když je jedna špatně, člověk se to nesnaží řešit jako celek. Dopracuje se k tomu, že problém se vykompenzuje někde jinde a vše se ještě víc zhorší“. Jak důležitá je v tento okamžik osoba zkušeného oka specialisty jaké máš ty?

Fitting je řemeslo a výsledek záleží vždy nejvíce na tom jaký řemeslník ho provádí. Není to o tom, kdo si koupí nejnaleštěnější kladivo. Já si myslím, že jsem za těch deset let už nějakou praxi nasbíral a neustále sbírám další. Vzdělávání nikdy nekončí. Pomáhá i to, že mám osobní zkušenost s většinou cyklistických disciplín. Jo a navíc mám v Triexpertu fakt dobře naleštěný kladivo.

Jak dlouho takové na(pře)nastavení trvá? Prý ti už pod rukama prošlo spousta zvučných jmen (a někteří) se dokonce vracejí na pravidelné “roční prohlídky” (smích).

Standardní doba je 1,5 – 2 hodiny, ale u komplikovanějšího případu se můžeme zdržet i na 4 hodiny. Sice se směješ ale fitting je jednorázová záležitost spíš vyjimečně. S tím jak se naše tělesná stránka mění je dobré aktualizovat i pozici. Ať už je to změnou hmotnosti, nasbíranými tréninkovými hodinami nebo svíčkami na narozeninovém dortu. Mám v péči například jednoho elitního dorostence a kontrola probíhá v podstatě kvartálně s tím jak roste.

GURU Fit Systém ale není jen pro elitní sportovce, hobby závodníky, ale i pro úplně rekreační jezdce. Jaké máš složení? Prý jsi “vybookovaný” i několik týdnů (měsíců dopředu)!

To spektrum je opravdu široké od Pro Tour jezdců po vyloženě rekreační jezdce. Převažují samozřejmě trochu aktivněji jezdící hobíci. Hlavním motivem však stále je až řešení už rozběhlého zdravotního problému. Typicky bolest zad, krku, kolen, problémy na sedle, necitlivost rukou nebo nohou.

A i tady platí, že prevence je základ. Mám-li sportovní vybavení za desítky tisíc a trávím tou sportovní činností desítky až stovky hodin týdně, investice pár hodin a tisíc do toho abych ten sport prováděl správně a zdravě je myslím logická.

Budeme tě teď citovat: “Sednout na kolo a jet. Kdekdo si myslí, že na tom není nic složitého, jenže to se mýlí. Správně nastavit posed na kolo je otázka nejmodernější diagnostiky a dohledu zkušeného odborníka. Když koukám kolem sebe, krvácí mi oči” Kolikrát za den ti takhle krvácí? (smích)

Letní výlety podél Vltavy jsou vyloženě na infuzi. Vídím stále pole neorané (smích).

Co všechno si špatným nastavením kola můžeme způsobit? Tedy kromě osvojení špatných zlozvyků, které se velmi těžce pře(od)naučují?

Já už bych nechtěl nikoho děsit, co všechno se mu může stát. Jakýkoliv pohyb je lepší než vylehávání důlku na gauči. Jen prosím příště až půjdete na kolo zkuste věnovat trochu pozornosti tomu co se s vámi na tom kole děje. Trošku víc vnímejte vlastní tělo, ono vám spoustu těch věcí napovídá, jde jen o to jestli ho umíte poslouchat.

“Cyklistika je pohyb při nízké intenzitě, ale s vysokým počtem opakování, tedy dlouhou dobu, takže efekt špatného návyku je plíživý. Dochází k chronickému přetěžování, které pomalu člověka rozbíjí, až se jednou rozbije. Náprava je dlouhá a těžká,“ Jak jsi sám řekl, tak kolo je k…a (smích).

No je, ale taková ta vznešená, co jí maj všichni rádi (smích). Pořád je to pro člověka nepřirozený způsob pohybu, takže je vhodné ho kompenzovat jiným cvičením. Jako u všeho, tak i u kola platí, že všeho moc škodí!

Můžeš nám říct komu jsi udělal největší změnu a kolik „z motoru jsi jim pak vyhodil“? (smích)

Většinou se změny v rozměrech pohybují v jednotkách centimetrů. Ale je potřeba si uvědomit, že z pohledu kolene výkonnostně jezdícího cyklisty jsou 3 cm na výšce sedla ekvivalent světelného roku. Mě už překvapí máloco, ale lidé se pak s odstupem sami diví, jak tak byli vůbec schopni jezdit.

Můžeš generalizovat co většinou lidem děláš? Mluvil jsi něco o černé díře, takže to má souvislost s hvězdárnou? (smích)

Většina lidí se potýká se standardními bolístkami současného života. Hodně sedíme v práci a ruku na srdce, kdo se po čase v té kancelářské nekroutí a nehrbí?! No a to špatně držení těla si pak přenášíme i do sezení na kole. Chyba je prizpusobit kolo tomu špatnému typu sezení. Jen dojde k tomu, že se v té špatné pozici uzamknete a ten špatný návyk se dále prohlubuje. Je to jak kdyby si kuřák řekl, že teda od zítřka skončí, ale místo obvyklých deseti si dneska naposledy dá dvacku do foroty a zítra teda u už ani jednu. Jak to asi zítra dopadne? Což je ta černá díra na centimetry i watty cyklistického výkonu.

Pojď nám teď vzít nejčastější omyly v kterých lidé pořád žijí a už dávno nejsou pravda

Zcela typický příklad je z kolene spuštěná olovnice nad osou pedálu. Pravidlo, které ani nikdy pravidlem nebylo a původně vzniklo jako vodítko pro výběr velikosti kola. Cyklistická komunita to však v pravidlo prekroutila a odůvodnila jakýmsi pavědeckým výplodem. Dalším velkým omylem je trilionkrát omýlané kruhové šlapání.

BEZ KOMENTÁŘE

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno