Jak se stát mistrem v opravě kol: Tipy od Zdeňka Oupice z Picstopu (díl druhý)

0

Dnes přinášíme (druhý) rozhovor se Zdeňkem Oupicem, majitelem skvělého (nejen bike servisu) cykloservisu Picstop. Zdeněk má dlouholeté zkušenosti v oblasti oprav kol a jeho vášeň pro cyklistiku a technické znalosti z něj dělají skutečného odborníka. Pojďme se ponořit do světa cyklistických oprav a zjistit, jaké tipy a triky nám může Zdeněk nabídnout. Věříme, že tento rozhovor bude zajímat spoustu lidí (i ty, kteří si třeba svá kola servisují doma).

“Na začátku bylo kolo, první prázdninový den a chuť se svézt. Dnes už je tu mnoho závodních zkušeností, desítky tisíc kilometrů v sedle, mraky okušených disciplín a chuť předávat zkušenosti dál, pomáhat lidem vyhnout se stejným chybám, jaké nás doprovázely při našich cestách.”

Určitě si nejdříve dejte náš první díl.

Jaké jsou podle tebe nejčastější chyby, které lidé dělají při údržbě svých kol?

Při domácí údržbě/servisu se v zásadě setkávám se dvěma typy chyb – fatálními a méně významnými. Obě chyby mají stejný začátek, a to ten, že lidé nevěnují dostatek času a energie přípravě a prostudování návodu. U těch fatálních chyb pak používají nevhodné náčiní a mermomocí se snaží dosáhnout svého cíle, návštěva servisu pak přichází už pozdě.

Mohl bys doporučit našim čtenářům základní sadu nářadí pro domácí opravy kola?

Téměř každá značka má své sady nářadí – ParkTool, Unior, Pro, VAR. Všechny značky se buď zaměřují na cyklistiku, nebo mají oddělení cyklo nářadí, a vždy se u nich dá najít několik sad. Domů stačí základní kufr pro drobné výměny kazet, řetězů, rovnání kotoučů a dotahování. Tento kufr pak můžeme dále rozšiřovat o jednotlivé kousky. U nás je k dispozici ke koupi například UNIOR SADA NÁŘADÍ PRO TOOL ROLL SET. Nářadí použité v této sadě máme na dílně a je velice dobře zpracované, takže se nebojím ho doporučit.

Jaké jsou nejdůležitější kroky při přípravě kola na novou sezónu? Existuje vlastně něco jako „zazimování“ kola?

Jasně že existuje a je to ideální forma přípravy kola na novou sezónu. U některých kol bych si troufl říct, že je to nezbytné. Na konci sezóny je potřeba kolo řádně umýt a namazat, abychom ho zakonzervovali. U kol vybavených odpružením a bezdušemi je pak ideální provést servis tlumení, vylít tmel a vyčistit plášť, případně natáhnout novou pásku, aby člověk na jaře mohl opět nalít tmel a vyrazit na švih. Zapomenout se nesmí ani na čerstvou kapalinu do brzd. Nehledě na fakt, že na jaře je v servisu plno a v zimě je mnohem více času a prostoru na řešení dílů nebo oprav, na které je čekačka kolikrát až tři měsíce.

Jaké tipy bys dal začínajícím cyklistům ohledně péče o jejich kolo?

Jak už jsme se bavili v prvním článku – myjte a mažte svůj stroj pravidelně. U cyklistů, kteří si pak nedokáží změřit nebo zjistit opotřebení svého kola, věnujte návštěvě servisu v prvním roce ježdění větší pozornost. V lokálním servisu vám jednak vychytají mouchy nového stroje a poradí, jak často k nim máte chodit, abyste měli kolo vždy v top stavu.

Jak se podle tebe v průběhu let změnily materiály a konstrukce kol a jak to ovlivnilo opravy?

Abych pravdu řekl, nedokážu říct, jak se změnil třeba karbon, přece jen se cyklistice věnuji teprve nějakou dekádu (smích) a nejsem úplně typ člověka, který hltá technické magazíny s novinkami. Konstrukce kol, no… Novodobým cílem je integrace všeho a každý má své vlastní konstrukční řešení.

Hodně do toho teď „kecá“ elektrifikace, takže už ti nestačí jen kladivo a šroubovák, ale potřebuješ i počítač, tablet nebo telefon. Podle mě u toho dneska musíš mnohem víc přemýšlet, protože je nepřeberné množství možností. Opravy to pak ovlivňuje hlavně časově – jsou časově náročnější a musíš být pečlivější.

Můžeš sdílet nějaké rady, jak prodloužit životnost kola a jeho komponentů?

Nejezděte na něm, některá kola k tomu nejsou určena (velký smích). Z hlediska toho, co nejvíce trpí, to jsou poslední pastorky 1×11/12 sad. Moje rada tedy zní – naučte se šmrdlat nohama a nebojte se větších převodníků. Mnoho lidí jezdí těžké převody a odrovná kazetu třeba i za jeden řetěz. Jinak, jak jsem již mnohokrát řekl – umyj, namaž, jezdi, opakuj!

Jaké jsou nejdůležitější součástky kola, na které by měli cyklisté dávat pozor?

Jednoznačně brzdy. Všechno ostatní se dá vyměnit, nedobržděný střet s čímkoliv je nevratný.

Jak řešit technické problémy na cestách bez přístupu k profesionálnímu vybavení? Měl bys nějakou MacGyver radu?

Tady předpokládám, že tě zajímá hlavně jízda, kdy si nemůžeš zavolat taxíka domů. Nejlepší MacGyver rada, kterou ti mohu dát – jdi před cestou na servis. Možná se bude mnoho lidí divit, ale třeba populace dálkoplazů podle mě neví, že takovou možnost vůbec mají. Vždycky, když servisuji kola komunitě cestovatelů, doslova se lámu smíchy, jak ti lidé mají na párku. Samozřejmě v dobrém, protože je to další bomba storka k vyprávění a v určitých ohledech inspirující. Borec mi přijede na servis, že jede z Maďarska, jestli bych mu jen nedopletl drát, že potřebuje do Berlína. Měrka řetězu se mu nevejde ani do článků, rovná patka a funkční řazení je spíše sen a brzdy na Flinstona – a borec, že to nikdy nefungovalo lépe (smích), umírám vždycky.

Dneska podle mě už není doba, kdy bys potřeboval svěcenou vodu, ať jedeš kamkoliv. Prostě si připrav kolo adekvátně cestě, abys minimalizoval možnosti selhání, vybav se schopnostmi na výměnu destiček (silniční mizí sami) a to kolo ti musí vydržet, i kdybys jel 3k jako Táda na kole přes Afriku. Pecka knížka, doporučuji. Jemu jsem připravoval kolo na přejezd Střední Ameriky a matroše dneska (dvojité ráfky, zesílené dráty atd.) už jsou prostě takové, že mu kolo po příjezdu umyješ a může jet zase dál. Tady nutno podotknout, že jel na poměrně jednoduchém stroji a šmrdlal nohama, takže ani řetěz za 1600 km neutrpěl nijak zásadní opotřebení.

Jak vidíš budoucnost cyklistiky z hlediska servisování a technologií?

Podobně jako v autech. 120ku sis opravil pomalu na koleni v garáži a s dnešní generací aut si nepokecáš bez počítače a připojení k síti. U kol to začíná být podobné a bude „hůř“. Nedávno jsem zjistil, že budu muset pořídit nový telefon, abych do něj dostal nejnovější aktualizaci aplikace pro SRAM. Sám jsi nedávno zažil, když ti kamarád tisknul na 3D tiskárně smyk na tvoje kolo, protože už není v módě, a to není žádný stařec. Osobně už jsem několikrát zvažoval zakoupení CNC frézky. Což je snad poslední vybavení servisu, které bys tam očekával, ale mě osobně nebaví a nelíbí se mi říkat: „Musíte to celé vyhodit, protože dnes se na to už nic nedělá, nebo to nejde sehnat.“ Pro příklad – na obchodě mám 60 běžně užívaných patic + 20 speciálních pro štamgasty a jejich stroje, abych je měl k dispozici v urgentních případech.

K těmto paticím mám katalog, který to zarovná na 260 různých patic celkem. Přesto chodí furt nová a
nová řešení, což samo o sobě není problém, vždycky ty nakoupený
patky můžu odvézt do sběru viď (smích), dokud jsou k dispozici. Nejednou
jsem se setkal s tím, že jsem patku nebyl schopen sehnat. Obecně díly na
svá kola disponují renomované značky a spolehlivý dodavatelé, sehnat díl
na nějakou asii nebo anglii je kolikrát nemožné. Takže abych to uzavřel.
Dostupnost technologií je enormní, tímpádem technologických řešení je
nepřeberné množství, což nám, kteří chceme držet krok s dobou přinese
do servisů zajímavá technologická řešení, která jsme nikdy předtím
nepotřebovali.

Měl bys nějaké tipy pro cyklisty, jak pečovat o své kolo během zimního období? Zvlášť když na kolech ještě stále jezdí…

Numero Uno – zazimovat a pořídit si něco mnohem levnějšího a smířit se s tím, že se půlka věcí na jaře vymění. Platí to třeba i o ježdění na trenažeru. Sám jezdím na válcích, které mají na kolo minimální vliv z hlediska opotřebení, ale kolo trpí doslova litry potu, kterým kolo za zimu pokropíš a necháš zaschnout. Sůl sežere všechno a hlavně hl. složení, které chceš na plně integrovaném kokpitu měnit co možná nejméně. Samozřejmě, že jde jezdit i na jedničce, ta údržba v zimě není nemožná, ale pokud se na jaře nechci rozloučit s půlkou kola, je třeba ho po každé jízdě umýt od soli a vody, což kolu také úplně neprospívá, pokud ho nesušíš doma v obýváku.

Jaké jsou tvoje oblíbené nástroje nebo vybavení v dílně a proč?

Obecně mě baví jakékoliv nářadí, které někdo navrhne pro jednu jedinou operaci, a rád se obklopuji různými fičurami. To se pak při používání speciálních lisů ptáš sám sebe, jak ses bez nich doteď vůbec dokázal obejít. Kdybych měl však něco vypíchnout, je to sada jehel a rybářský vlasec (smích). V místech, kde se třeba i se sadou na protahování lanovodů nevejdeš, je vlasec zlatý pomocník a když jsi trochu vynalézavý, obejdeš se i bez sady. Jehly na pomoc s opatrným vyprošťováním různých gumových ucpávek a průchodek – k nezaplacení.

Co bys poradil lidem, kteří se chtějí naučit základní opravy sami doma?

V první řadě, ať sledují naše Instagramy a internety, protože mám v plánu tuto zimu vyrobit plnohodnotné pracoviště k pronajmutí pro lidi, kteří si chtějí dělat kolo sami, ale nemají na to prostory. Bude tam možnost i supervize. V dlouhodobém plánu jsou pak krátká videa s radami ohledně nejčastějších dotazů k jednoduchým servisům.
Pokud někdo začíná, měl by podle mě věnovat dostatek času a energie na přípravu, vybavit se trpělivostí, stáhnout si návody, respektovat je, pochopit problematiku a pak se teprve pustit do samotného servisu.

Neplatí zde pravidlo (až na dvě výjimečné situace): „Co nejde silou, jde větší silou.“ Takže ke kolu šetrně – pokud to nejde, je tam něco špatně. Nebojte se experimentovat – například o odvzdušňování brzd jsem slyšel dobrý vtip, pod který bych se občas i podepsal: „Podle návodu výrobce jde odvzdušnit pouze dobře odvzdušněná brzda.“ To však neznamená, že bychom se tím návodem zpočátku neměli řídit. JO a skoro bych zapomněl – zapomeňte, že existuje bikeforum.cz – nikdy jsem tam nenašel kloudnou radu. Nejlepším zdrojem po oficiálních stránkách je asi YouTube.

Kluky z cykloservisu Picstop najdete kousek od nádraží Veleslavín.

Cykloservis Picstop – Na Lužci 226/10, 160 00 Praha 6

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!