Cyklistika je úžasný sport. Pokud se ale na kole vydáte na české silnice, k endorfinům se přidá ještě značná dávka adrenalinu. Kombinace řidičů, kteří nechávají při předjíždění prostor půl metru a (zejména) středočeských silnic, vhodných spíše pro celoodpružená kola, udělá i z pohodové víkendové vyjížďky (nejen) na silničním kole nevšední zážitek.
Výmoly u krajnic často řeším jízdou prostředkem. Pak je tu ale riziko, že si člověk nemusí všimnout auta přijíždějícího zezadu. Už mnohokrát se mi stalo, že jsem přijíždějící auto zaregistroval až na poslední chvíli. Měl bych lepší pocit, kdybych měl o autech za sebou lepší přehled.
Napadlo mne tedy snadné a elegantní řešení:
Mělo to ale vadu – nepodařilo se mi sehnat aero zrcátko z karbonu, takže jsem musel hledat dál (smích).
Garmin Varia Radar
Bezpečnost je pro mne na kole přednější, než estetika. I ve dne proto často jezdím se zadním světlem, zejména pokud se po cestě střídají temné úseky (lesy) se světlými. Jako řidič vím, že když přejedu ze světla do šera, než se oči adaptují, cyklisti (zejména v tmavých dresech) jsou pro mne velmi špatně viditelní.
Garmin Varia Radar je zařízení, které na první pohled vypadá, jako běžné zadní světlo (a i jako světlo slouží), ale zároveň obsahuje radar, který předává cyklistovi informace o vozidlech, které se přibližují zezadu. Prodává se buď v sadě s jednotkou, která se přidělá na řídítka nebo na představec a která zobrazuje informace o vozidlech anebo jen jako samostatný radar, kdy k zobrazování informací slouží některé z dalších chytrých zařízení od Garminu.
Poté, co jsem poprvé o radaru od Garminu četl, říkal jsem si, že to zní jako perfektní řešení. Může to ale fungovat? Může!
Nedlouho poté si Radar koupil kamarád a tak jsem jej mohl krátce otestovat a dojem byl pozitivní. Když od českého zastoupení Garminu přišla nabídka dlouhodobějšího testování, neváhal jsem. Tuto magickou krabičku jsem otestoval v rámci třech rodinných dovolených, dojíždění do práce nebo dvousetkilometrové vyjížďky. Připevněný jsem jej měl na trekovém i silničním kole, dvou tandemech a vozíku za kolo pro dvě děti.
K testování jsem měl půjčený jen samotný radar, který jsem spároval se svým Garmin Edge 520.
HISTORIE A TECHNICKÉ DETAILY
Radar původně vyvinula firma iKubu pod názvem Backtracker. Pro financování prodeje a výroby si zvolila formu crowdfundingu (veřejné financování). Sice se od veřejnosti nepodařilo vybrat potřebné množství peněz, Backtrackeru si ale všimla firma Garmin a v lednu 2015 firmu iKubu koupila.
Varia Radar je velmi podobný původnímu Backtrackeru s tím rozdílem, že má na sobě logo Garminu, přidělává se pomocí standardního Garmin úchytu a komunikuje pomocí ANT+ s cyklopočítači od stejné firmy.
Specifikace podle výrobce:
Maximální vzdálenost, na kterou je radar schopen detekovat vozidlo je 140m. Čím menší vůz (nebo motorka), tím nižší detekční vzdálenost.
OVLÁDÁNÍ
Ovládání radaru je prosté. Má pouze jedno tlačítko. Dvě sekundy jej podržíte a světlo se zapne. Stejný je postup i pro vypnutí. Radar není nutné vypínat zvlášť, vypne se automaticky při vypnutí spárovaného Edge. Zapnutí je ale potřeba provést vždy ručně.
Hned po spuštění se zleva doprava na několik sekund rozsvítí červené LED diody v počtu podle stavu nabití akumulátoru. Čím více diod svítí (maximálně osm), tím více energie zařízení má. Chytré.
Mezi logem Garminu a hlavní sadou diod je ještě malá kulatá LED dioda, která signalizuje stav akumulátoru a stav spojení se zobrazovací jednotkou. Zelené blikání signalizuje dobíjení. Blikáním také radar dává najevo, že není spárován.
Po spárování dioda svítí trvale. Při vybíjení akumulátoru mění dioda barvu postupně od zelené přes oranžovou až po červenou, když už příliš energie nezbývá. Vzhledem k tomu, že na radar člověk většinu času nevidí, nepřijde mi trvalá signalizace stavu nabití příliš užitečná.
Dalšími stisky tlačítka se přepíná mezi režimem blikání a svícení hlavních LED diod (pokud není detekováno vozidlo, buď blikají čtyři diody, nebo svítí dvě).
PROPOJENÍ S GARMIN EDGE
Radar je možné propojit s některým z následujících zařízení od Garminu: Edge 1000, 25, 510, 520, 810, 820, Explore 1000, 820, fēnix Chronos, Forerunner 735XT, Varia Vision In-sight Display a vívoactive HR. Zejména spojení s Varia Vision (interaktivní průzorové brýle) může být velice zajímavé.
Já jsem spokojeným majitelem Garmin Edge 520 a testování tedy probíhalo výhradně na něm.
PÁROVÁNÍ
Spárování Edge a radaru je snadné a rychlé: Nastavení > Snímače > Přidat snímač > Radar. Poté zapnout světlo, zařízení se ihned spárují a jsou připravena k použití.
Pokud je radar připojen a aktivní, na displeji se vždy zobrazuje v pravém horním rohu (v závislosti na nastavení) malá ikona symbolizující radiové vlny.
Pěkné je, že se k radaru může připojit více jednotek. Pokud mají kolegové nebo kolegyně v „balíku“ některé z podporovaných zařízení, mohou se připojit na radar někoho jiného a mít přehled o autech blížících se ke skupině.
NASTAVENÍ
V nastavení radaru se dá zvolit, zda se má zobrazovat barevné „překrytí“ displeje při detekci vozidla (displej se červeně podbarví, když se blíží auto a krátce zezelená, když „nebezpečí“ pomine), na jaké straně se má zobrazovat sloupec vozidla (signalizující počet a vzdálenost přibližujících se aut) a zda má signalizace probíhat i akusticky.
STAV RADARU
Na Garmin Edge 520 (a nejspíše ani na jiných Edge zařízeních) není se současnou verzí firmware (7.10) možné snadno zobrazit stav akumulátoru jako datové pole.
Pro ostatní „inteligentní“ světla tato možnost je. Jediný způsob, jak se tedy dozvědět, že se radar brzy vybije, je červený proklad rohové ikony radaru anebo se ručně „proklikat“ do detailů v nastavení, což je velice nepraktické. Při testování se navíc červené podbarvení ikony zobrazilo až těsně před tím, než se akumulátor vybil a radar se vypnul.
Pokud se radar odpojí (uživatel jej vypne, vybije se akumulátor nebo se zařízení příliš vzdálí), Garmin Edge to ihned oznámí. To je dobrá pojistka proti ztrátě.
MONTÁŽ NA KOLO
Nejčastěji bude radar uchycen na sedlovce. Garmin k radaru dodává velkou sadu gumiček, redukcí a úchytů. Systém uchycení je klasický „garmiňácký“, takže je možné vybírat i z držáků k jiným zařízením nebo od jiných výrobců.
Neměl by být problém světlo přidělat na většinu sedlovek a to buď dodávaným pevným úchytem s objímkou, nebo úchytem na gumičky, který má redukci i na aero sedlovku. Já mám Trek Madone s aero sedlovkou a dodávaná redukce neseděla úplně optimálně. Za celou dobu testování ale radar nespadl. Uvažuji však o pevnějším úchytu pod sedlo před brašnu. Dají se najít na eBay či vytisknout na 3D tiskárně.
Dodávané úchyty jsou asymetrické – kompenzují sklon sedlovky tak, aby byl radar vodorovně se zemí.
Garmin uvádí, že radar musí být pro správné fungování upevněn ve vodorovné poloze. Při testu s vozíkem jsem ale ze zvědavosti otestoval i svislé upevnění.
Ve svislé poloze radar funguje také, ale často docházelo k „planým poplachům“. Bylo detekováno vozidlo, kdy žádné nejelo a naopak. Rozhodně tedy svislou montáž nedoporučuji.
Variu jsem otestoval i „vzhůru nohama“ (nápisem dolů, opět navzdory instrukcím v návodu) a znovu se přesnost snížila. Dodržet montážní postup se tedy vyplatí.
NASADIT, ZAPNOUT A JET
Na radar jsem si rychle zvykl. Při správné montáži fungoval až neuvěřitelně spolehlivě. Je ale třeba zdůraznit, že radar nedetekuje v následujících případech:
- Pokud se vozidlo (vozidla) přibližuje příliš pomalu (rychlostí nižší než 10 km/h) anebo rychle (více jak 160 km/h). Problémy s detekcí pomalých vozidel mohu potvrdit, maximální rychlostní limit jsem ale naštěstí neměl možnost otestovat.
- Pokud jede více aut příliš blízko za sebou, mohou se na displeji tvářit jako auto jedno (jedna bílá tečka). Případně také pokud je menší auto „schované“ za větším, např. za dodávkou nebo autobusem.
- Pokud jede blízko za radarem další cyklista, detekce funguje, ale spolehlivost mi přišla nižší (kratší detekční vzdálenost).
- Úhel detekce by měl být dostatečný i pro odhalení aut za zatáčkou. Pokud jsou ale za krajem vozovky překážky (např. stromy) rozpoznávání funguje špatně nebo nefunguje vůbec. To je ale pochopitelné.
JAK PROBÍHÁ DETEKCE
V ideálních podmínkách (rovný úsek a běžné nebo větší auto) radar signalizuje většinou dříve, než jde auto slyšet – odhadem to bude uváděných 140 metrů.
Ve výchozím nastavení se u pravého kraje displeje objeví bílá tečka (nebo více teček v případě více vozidel), která se posouvá k hornímu okraji a signalizuje, jak je od vás vozidlo daleko. Intenzita červeného podbarvení udává rychlost přibližování (čím tmavší červená, tím rychlejší).
Garmin Edge dále vydá krátký akustický signál, který je specifický pro detekci vozidla (odlišný tón, než např. pro Strava segmenty nebo navigaci). I bez nutnosti podívat se na displej je tak patrné, že se blíží auto. Zároveň se začne zvyšovat počet LED diod, které vzadu na radaru svítí nebo blikají. Toto je praktické i pro ostatní cyklisty, kteří jedou za radarem – mají informaci o vozech za sebou „zdarma“ (smích).
Zejména na tandemu s nevidomým spolujezdcem je užitečná akustická signalizace. Spolujezdec sice neovlivní urychlený návrat ke krajnici, ale může se „psychicky připravit“ na projíždějící auto nebo motorku.
Při řízení tandemu jsem radar ocenil asi nejvíce. Přes spolujezdce totiž bývá dozadu často hůře vidět.
Variu jsem také týden testoval nainstalovanou na madle vozíku pro dvě děti. Fungovala stejně jako na sedlovce (pochopitelně). S vozíkem se většinou držíme stranou rušnějších komunikací. Když už je ale potřeba jet s „dětským nákladem“ po silnici, extra povědomí o autech a zvýšená viditelnost díky světlu, je k nezaplacení.
VÝDRŽ BATERIE
Výrobce udává 5 hodin. Pozitivní zpráva je, že při běžném mimoměstském provozu, to bylo o dost více. Bohužel i tak výdrž jen těsně přesáhla devět hodin. Při dvousetkilometrovém výletě, který trval devět a půl hodiny, radar „skonal“ cca. 15 min před dojezdem. Na světlo je to málo. Když ale vezmu v potaz, že mám na sedlovce malou krabičku, do které se vtěsnala technologie dříve dostupná pouze armádě, je devět hodin skvělý čas. Během dlouhých výletů to chce ovšem světlo při pauzách vypínat a šetřit energií.
Akumulátor se dobíjí klasickým mikro-USB kabelem (přiložen v balení). Nelze jej ale uživatelsky vyměnit, takže se například nedá vozit náhradní.
Ke správě energie mám asi jedinou a největší výtku. Při vybití akumulátoru se radar i světlo prostě vypnou. Mnohem raději bych ale byl, pokud by se při slabé baterii pouze deaktivovala funkce radaru a zůstalo svítit světlo, které je mnohem méně energeticky náročné.
Při celodenním výletu s dojezdem za šera nebo za tmy by se mohlo snadno stát, že člověk dojede neosvětlen. Je pak dobré mít s sebou ještě rezervní světlo, případně externí akumulátor (powerbanku). S tím by ale bylo potřeba na chvíli jízdu přerušit (nebo dobíjet o pauzách), jelikož radar při dobíjení nefunguje.
Věřím, že vypnutí radaru a dojezd jen se světlem by se dal vyřešit úpravou firmware a doufám, že některá další verze takto bude fungovat.
ANO NEBO NE?
Ano! Pokud jste fanoušci elektronických „hraček“ a máte rádi pocit lepšího přehledu o vozech za sebou, Garmin Varia Radar vřele doporučuji. Člověk se nemusí tolik bát se vzdálit od krajnice, když je rozbitá silnice, nebo při rychlejších sjezdech do zatáček (kdy přes proudící vítr není slyšet).
Radar je také užitečný při skupinové jízdě vedle sebe (která je v ČR nelegální). Pokud se chcete držet předpisů a včas se zařadit, když se blíží auto, s radarem je to snazší.
Zároveň ale výrobce upozorňuje (a já to musím zdůraznit), že radar v žádném případě neslouží k náhradě klasického „pohledu přes rameno“. Když už člověk od krajnice vyjede (po předchozím ohlédnutí), je dobré, že se může lépe soustředit na jízdu a nemusí se ohlížet každých pět sekund. Vyjíždět od krajnice bez ohlédnutí je ale velký risk.
Detekce přibližujících se vozidel však fungovala nad očekávání dobře a kromě informací o stavu baterie a náhlého vypnutí radaru zároveň se světlem při vybití akumulátoru (viz výše), nemám, co bych vytknul.
A jeden tip na závěr: