Škol, jako je VICTORIA HIGH SCHOOL, u nás v ČR opravdu není mnoho. Pokud máte talentované dítě, tahle škola by Vás určitě mohla zajímat. Díky unikátnímu konceptu vzdělávání a online výukovým programům je škola vhodná i pro studenty v zahraničí nebo sportovní talenty, kteří díky svému vytížení a harmonogramu potřebují individuální přístup a studijní plán. Protože nás vzdělávání (obecně) dost zajímá (a jak jsme slibovali), zde je velký rozhovor s Janem Paulem o vzdělávání a sportu.
Můžeš se, prosím, Honzo, naším čtenářům sám představit?
Jsem obyčejný pětačtyřicátník, táta a milovník jakéhokoli pohybu – hlavně běhu a kola. Pokud bych v zimě ráno nevlezl venku do bazénu, znamenalo by to pro mě špatně nastartovaný den. Byť to zní jako klišé, mám rád nové výzvy a většinou se mi podaří začít pracovat na projektu, který je ideálně po všech směrech komplikovaný. A tím vůbec nechci říct, že bych si to tak přál. Na druhou stranu, nové výzvy znamenají nové zkušenosti a to mě na tom baví. Poslední tři roky pracuji s mou kolegyní na vysněném projektu – gymnáziu s konceptem, který jsme si sami připravili a nyní ho po dlouhých přípravách převádíme do reality.
Školství a sport. O tomhle bude především náš rozhovor. Šly tyhle oblasti “vždy” ruku v ruce? Nebo mezi nimi byl “zásadní rozdíl”?
Upřímně musím říct, že jsem se k této problematice dostal až postupem času a ne vždy jsem vnímal propojení sportu s vzděláváním jako nějaký zásadní problém. Vlastně jsem to začal intenzivně vnímat až ve chvíli, kdy kolem mě začali kamarádi s většími dětmi řešit, zda pokračovat ve sportovní kariéře na úkor střední školy, nebo naopak. Přišlo mi divné, že to nelze skloubit a začal jsem se tomuto tématu více věnovat. K založení střední školy to ale mělo ještě hodně daleko.
Věnuješ se tomuto propojení již nějaký pátek. Co tě k tomu vedlo?
Těch věcí bylo více a celá cesta ke spuštění projektu VICTORIA HIGH SCHOOL byla poměrně dlouhá a plná různých křižovatek. Jsem rád, že jsme všude správně odbočili a povedlo se nám zpracovat koncept školy tak, jak dnes vypadá. Co se týče odpovědi na tvou otázku, vždy jsem se chtěl něčemu podobnému věnovat, ale až teď vše do sebe zapadlo – počínaje obrovskou inspirací na strekari.cz, kde jsem si poslechl první rozhovory s atlety, kteří se rozhodli propojit studium se sportem v zahraničí, přes možnost setkat se s lidmi, kteří v minulosti řešili problém propojení vzdělávání a sportovní přípravy, až po neskutečné množství super lidí, kteří našemu projektu fandí a snaží se nám s ním pomoci. To vše nás žene dopředu.
Máš pocit, že je na trhu málo možností, kde mohou mladí lidé toto propojit? Tedy myslím samozřejmě sport a kvalitní vzdělávání? Nejen středních, ale i základních škol?
Je pravda, že čím více se věnujeme problematice možnosti propojení sportovní přípravy s kvalitním vzděláváním, tím palčivější nám celé téma připadá. A bohužel musím říct, že vše neleží pouze na školách. Dost nás překvapil přístup některých sportovních organizací, které staví na první a jediné místo sport a vzdělání svých svěřenců odsouvají až někam na poslední kolej. Vedle toho, že otevíráme gymnázium pro denní studenty, kteří nemají se sportem třeba vůbec nic společného, dali jsme si za cíl pomoci talentovaným sportovcům k tomu, aby nemuseli dělat kompromisy mezi studiem a sportem. Jsme přesvědčeni o tom, že právě kvalitní vzdělání a ideální sportovní příprava otevírá studentům dveře do světa. A kdyby se nám povedlo splnit sen jenom jednoho z nich, dává nám to obrovský smysl.
Budete mít u vás v nově vzniklé škole nějaký individuální přístup? Můžeš být nějak konkrétní (ideálně s příklady)?
To je věc, bez které bychom se při práci s talentovanými sportovci neobešli. Pokud bych použil sportovní terminologii, jde ale o poměrně “těžkou disciplínu”. Vše začíná u zájemce o studium – je potřeba mít jasnou vidinu toho, že si jdu za svým velkým snem a jsem ochoten pro to udělat cokoliv. Asi je ti jasné, že už toto nejednoho zájemce o studium na naší škole, resp. studium distančního modulu, diskvalifikuje. Alespoň pokud to vezmu podle sebe, nejsem si úplně jistý, že bych to měl v 15-ti letech vše takto nalinkované.
U těch, kteří projdou tímto “sítem”, pokračujeme s pohovorem ve společnosti školního psychologa, zástupce školy, studenta a jeho rodičů. Zní to asi hrozně, ale nejedná se o nic jiného, než probrat se zájemcem jeho plány a cíle, zároveň společně vyhodnotit, že je tento typ studia pro daného jedince vhodný. Poté už následuje vypracování individuálního studijního plánu a můžeme začít.
Myslíš, že může sportovec dělat kariéru a zároveň se naplno věnovat sportu? Jak k tomu u vás budete přistupovat?
Nejde o to dělat obě věci najednou. Ten cíl by měl být někde jinde – zkusit maximálně využít svůj sportovní potenciál, ideálně to dotáhnout na dráhu profesionálního sportovce, ale zároveň si být vědom toho, že může v životě nastat nespočet situací, které mohou tuto dráhu překazit. A proto je tady ten důraz na kvalitní vzdělání, které mi umožní za jakékoliv situace přepnout a začít pracovat na jiné než sportovní kariéře. Důležité je pro nás proto nejen vzdělávání takových studentů od prváku po čtvrťák, ale zároveň pro ně mít i po ukončení jejich studia ucelenou nabídku kurzů a výukových programů, které jim s tímto vším pomůžou. Velkou inspirací je pro nás v tomto případě program Duální kariéra od MOV.
Plánujete mít i mezinárodní maturitu nebo něco obdobného?
Věříme, že program International Baccalaureate by měl být v nabídce každé školy, která chce své studenty připravit na mezinárodní studia. My se mezi ně řadíme, a proto program pro naše studenty zařazujeme od 3. ročníku také. Zejména pro sportovce, kteří mají ambici pokračovat na sportovní univerzitě kdekoliv v zahraničí, bude úspěšné absolvování tohoto programu velkou výhodou.
Jak u Vás bude probíhat individuální vzdělávání? Můžeš být i zde konkrétnější?
Část už jsem popsal v předchozím dotazu. Je však ještě nezbytně nutné dodat, že individuální studijní plán (ISP) v žádném případě neznamená, že budou mít studenti s ISP v oblasti rozsahu výuky nějaké úlevy oproti studentům denního modulu. Vše vychází z povinnosti dodržovat Rámcový vzdělávací program, kde je přesně definováno, jaké předměty a v jaké minimální hodinové dotaci musí v jednotlivých ročnících probíhat. Vlastně až v průběhu studia budou u jednotlivých studentů nastávat situace, kdy bude potřeba přizpůsobit učební plán z důvodu např. závodní sezóny a tady začíná naše role. To není zase tak složité. Je to pouze o tom, že musí být škola ochotna a připravena reagovat na potřeby studenta.
Co výuka on-line? Jak budete k tomuto přistupovat?
My to nazýváme distanční výukou s online platformou. Studenti nemusí pravidelně navštěvovat školu a jako podporu ke studiu od nás mají námi vyvinutou online platformu, kde najdou nejen materiály ke studiu, ale zároveň zde můžou využít online konzultací s pedagogy, propojení se s ostatními studenty nebo třeba pracovat v týmu na vybraném projektu. Musím říct, že vše toto připravit je v době nastupující AI opravdu výzva.
Vedle vývoje samotné platformy se věnujeme tedy hlavně nastavením kontrolních mechanismů, které nám umožní zajistit, že nám nestuduje místo studenta Google nebo umělé inteligence. Vůbec to ale neznamená, že bojujeme proti novým trendům a technologiím. Naopak. V rámci studia je však potřeba mít nastavena pevná pravidla.