1. trail na tvrdé podložce, kamenitý povrch, ultra, těžký technický profil,…
2. trail na měkké podložce, lesní cesty, bláto, sníh,…
3. offroad, pro běh bez limitu, překážkové běhy, orientační běh,…
Na tuto botu jsem se těšil jak malý kluk. Na dobu téměř sedmi měsíců se tato bota stala každodenním společníkem na cestě mým hektickým životem. Chodila se mnou do práce, připravovala se mnou tréninky v lese, běhala, až se po zhruba 700 kilometrech dostala do dnešní podoby.
Podešev RACE ULTRA
Stejně jako u konceptu Trailroc je podešev RACE ULTRA složena ze tří různě tvrdých směsí (Tri-C). Bílá, dělená pata má největší tvrdost směsi. V momentě vyšší únavy při dlouhém běhu začíná většina běžců a běžkyň „tahat paty za sebou“ a podešev v této části hodně trpí na otěr, proto zde tedy máme nejtvrdší směs. Zónováním došlapové hrany paty (terradapter) dochází k rovnoměrnějšímu přenosu došlapové energie . Střední, černá část podešve má střední tvrdost, její primární funkčnost je zajistit výborný kontakt s podložkou (grip) a musí mít dobrou otěruvzdornost na tvrdém povrchu. Zelená obvodová část podešve je vyrobena z nejměkkčí směsi a zajišťuje vynikající grip na tření v případech, kdy se potřebujeme odrazit na kluzké skále, seběhnout kamenité suťoviště, atp. Měkkost této části podešve zdaleka neodpovídá měkké kontaktní směsi podešve x-talon! Špunty vystupují z podešve o 4,5 mm a z přiloženého obrázku nové a použité boty je vidět subjektivní využití podešve někde mezi 30-40%. Samozřejmostí je předtvarovaná zońa ohybu (metaflex), která napomáhá k efektivnějšímu „ohnutí“ masy materiálu podešve a mezipodešve přední části boty a umožňuje tak účinnější vedení odrazu. Měl jsem možnost využít podešev na snad všech možných površích, od asfaltu, kostek, přes měkké lesní cesty, orienťák, až po bláto, současnou břečku, hluboký sníh a led. Až na hluboký sníh, bláto a břečku mě mile překvapil vynikající grip. V hlubokém sněhu se vzorek přirozeně „ucpává“, ale pro tohle prostředí máme jiné koncepty.
Mezipodešev
Compressed EVA je dnes pravděpodobně nejvhodnější „technologií“ pro trailovou botu, která je na trhu dostupná. Mezipodešve s touhle směsí mají vyvážený poměr mezi propriocepcí (vnímáním povrchu) a tlumením v momentě vyšší únavy. Pochopitelně svou roli zde hraje ještě výška mezipodešve a drop. 270ka má výšku v patě 14mm, výšku ve špičce 10mm a troufám si říct, že tento poměr je optimální jak z hlediska vnímání povrchu, tak také z hlediska tlumení pro drtivou většinu aktivních běžců a běžkyň. Za slovem optimální je asi nejlépe vhodné dosadit pojem maximální funkčnost, protože po prvním výběhu v této botě pochopíte to subjektivum, o kterém píšu. Výborná kontrola nad situací při běhu, vnímání povrchu, dynamický přenos energie, ale zároveň velmi vysoký komfort a úroveň tlumení při vyšší únavě. Mezi podeševí a mezipodešví je vložen tenký polymerový prstenec (metashank), který svým tvarem kopíruje plantární fascii a hlavně ochraňuje chodidla v případě nějakého proražení podešve o ostrý kámen, atp. Neubírá nijak zásadně na finální flexibilitě celé boty a oceníte ho v těžkém kamenitém klesání na 30.kilometru (metashank je šedý díl, viditelný v řezu). Z řezu botou v přední a zadní části je patrné, že má tato směs fanatstickou tvarovou paměť. I přes to, že mám mírnou formu pronace, není vidět žádná deformace směsi, a z hlediska celkového zatížení došlo ke změně výšky v patě na cca 12,5-13mm a ve špičce na 9-9,5mm. Prakticky došlo tedy jen k opotřebení podešve, materiál mezipodešve nezaznamenal žádné změny.
Svršek
V této části boty neproběhla evoluce, ale revoluce. Jak už to tak v životě bývá, funkční parametry, které jsou na opačných pólech osy, nikdy nemohou být implementovány do jediného výrobku. Dosavadní produkce svršku v inovejtu kladla důraz na maximální prodyšnost, co nejrychleji odvést vlhkost od chodidel a prozvdušňovat je. Tento parametr má svou obrovskou výhodu v zajištění výborného klimatu v botě, nicméně zkracuje se zde živostnost svršku. Má to svou logiku. Nová 270ka má svršek vyroben z dvojitého, velmi pevného sendviče, který bude mít velmi dlouhou živostnost, ale horší prodyšnost oproti třeba Trailrocu.
Svršek je napnut na širokém kopytě standard, je bezešvý a zejména v příčné klenbě poskytuje dostatečný prostor pro její přirozenou práci. Příčná klenba je při běhu nejvíce zatěžovanou částí chodidel a neměla by být v žádné části „stresována“ úzkým svrškem, sešitím nějakých dílů, plastovou výstuhou, atp. Tady vůbec nezáleží na běžeckém stylu, trail je vždy o kombinaci různých došlapů. Ať už při svém běhu došlápnete na patu, střed chodidel nebo špičku, odraz je vždy veden z příčné klenby. Právě při odrazu se klenba rozšiřuje a pokud je někde limitována ve své přirozené činnosti, dochází k problému. (únava, tření, puchýř,…). Jak říkával starý pan Baťa, tvar boty je zásadní, ovlivňuje nejen pocit a radost z boty, ale podepisuje se na celkové živostnosti zvolené boty. Jednoduše řečeno, chodidla v odrazové části běhu nemohou být širší, než je lůžko boty (šířka boty v místě příčné klenby).
Špička svršku má trojitou výztuhu a ochranu proti nakopnutí různých předmětů. Nejedná se o žádné těžké plastové díly, linka – špička podešve, termoplasticky vyztužená špička a tenký film kontaktní pryže používané v outdoorové produkci (lezečky) zajišťují rovnoměrnější rozložení tlakových sil z masivního spodku boty směrem ke svršku. Tahle kombinace společně s pevným sendvičem svršku se i po 700 kilometrech zdá být „dokonalá“
Další revoluční prvek se ukrývá v patní části. Na vnější i vnitřní části paty jsou malé „kapsičky“ které jsou určeny pro upevnění kotníkového návleku RACE ULTRA GAITER. Dokonalé řešení, kdy nemusíte tahat žádnou gumičku, lanko nebo šňůru pod patu, ale celý návlek upevníte na srvršek. Návlek jednak zabrání pronikání nečistot dovnitř boty, ale hlavně zvýší tepelný komfort uvnitř boty. Kotník je totiž jedinou částí našich nohou, který je při běhu chráněn jen ponožkou. A právě „zateplením“ kotníku zvýšíme komfort při běhu a můžete si tak dovolit běžet déle v různých sračkách. Vím, život začína za hranicí „comfort zone“, ale v tomhle případě ten komfort oceníte.
Opatek v běžecké botě také dost často způsobuje různé problémy. Ještě před pár lety se ve většině trailových bot používaly enormě tvrdé opatky, které patu velmi pevně držely v zafixované pozici a při techničtějším trailu pak způsobovaly řadu problémů (otlaky, puchýře, záněty, atp). Zde se můžete setkat s velmi měkkým, flexibilním termoplastickým opatkem o tloušťce 0,8mm, který je velmi citlivý jak k patám, tak také k achilovkám. Zároveň ale podrží a ochrání kotník v jisté pozici. V případě nějakých výrustků na patě nebo atypických tvarů paty, se dá tento opatek tepelně aktivovat a natvarovat na takto asymetricky tvarované chodidla. Nikdy to nebude ideální řešení, ale rozhodně může pomoci.
Unvitř boty se můžete setkat s 6mm vysokou vkládací stélkou, která nese označení X-STATIC XT2. Už při lisování těchto stélek se do směsi přidávají částice stříbra, které následně zajišťují antibakteriálnost, do určité míry tedy omezují zápach, atp. Nejedná se o žádnou převratnou nanotechnologii, ve své podstatě něco podobného používali už ve starém Řecku. Výhodou je, že stříbro zůstává stále součástí stélky.
Závěrem
Za těch 6 let, co mám možnost pracovat s inov-8, jsem měl 3 zásadní milníky. Prvním byla geniální offroadovka x-talon 212, která nakonec loni získala titul trailová bota roku 2014 v České republice. Následně přišel Trailroc 255, který zaplnil mezeru na trhu a troufám si říct, že definitivně změnil vnímání trailové boty na trhu. Teď je tu race ultra 270, univerzálka, jedna bota na vše s výjimečnou funkčností a tradičně skvělým designem. 270kou budou nadšení všichni aktvní běžci a běžkyně, kteří pravidelně běhají, 290ku naopak ocení začátečníci. Různé mezinárodní recenze a testy 270ky jsou sice vždy subjektivní, ale v zásadě potvrzují, že je tato bota natolik zásadní novinkou roku 2015, že ji zkrátka musíte mít doma špinavou v botníku. Letos se tento koncept bude postupně obejvovat v níže uvedených barevných variantách. Dost bylo písmenek, obout boty a vypadnout ven. Bez diskuzí a hned…