Nejsnazší způsob, jak pomocí jídelníčku zlepšit zažívání, zmírnit záněty i restartovat metabolismus

0

Pochutnat si a zároveň zlepšit zdraví? Malá změna v jídelníčku vám pomůže odstranit zažívací problémy, posílit imunitu i předcházet civilizačním chorobám.

Často se mě lidé ptají, jaká je nejčastější chyba, které se sportovci nebo lidi, kteří se snaží zhubnout, dopouští při sestavování jídelníčku. Někdo to přehání s bílkovinami, někdo s cukry, někdo se vůbec nevyzná v načasování jednotlivých makrosložek před a po tréninku, takže si prodlužuje dobu regenerace nebo si zbytečně brzdí nárůst výkonnosti, hodně lidí podceňuje zdravé tuky nebo vit. D v zimě atd.

U každého je co zlepšovat a těžko se dá říct, co se nejvýrazněji podepíše na sportovním výkonu, protože jídlem neovlivňujeme jen to, kolik energie budeme mít, nebo jak rychle zregenerujeme. Náš jídelníček rozhoduje o schopnosti těla budovat svaly, o rychlosti metabolismu, o kvalitě vazů a kloubů. Jídlem ovlivňujeme prokrvení, využívání kyslíku, hormonální rovnováhu, centrální nervový systém – zkrátka všechno, včetně toho, zda zůstaneme zdraví.

A poslední dobou ale narážím čím dál častěji na jeden velký problém, který se ve finále podepisuje na zhoršeném zažívání, zvýšené tvorbě zánětů, koncentraci i oslabené imunitě, takže všechna dřina na tréninku ve finále přijde vniveč. A přitom se dá tento nedostatek snadno odstranit a ještě si na jídle víc pochutnáte.

Chcete vědět, co nám tak často v jídle schází?

KOŘENÍ!!!

Když se ptám mladých sportovců, jaké používají koření, často z nic vypadne odpověď: „Sůl, pepř,…někdy grilovací nebo chilli.“

Dnes je moderní nakupovat různé „superfoods“. Lidé utrácí spoustu peněz za vitamíny, minerály, enzymy a jiné doplňky, přitom by stačilo vrátit se k moudrosti našich předků, kteří využívali vše, co jim příroda nabízela. Celoročně přihazovali do jídla bylinky (kopřivy, pampelišky, bršlici, vrbovku, šťovík..), které my dnes považujeme za bezcenný plevel, a využívali koření nejen k dochucení jídel, ale i k léčbě řady zdravotních neduhů.

Dnes se spousta sportovců soustředí na počítání makrosložek, ale koření jakoby se z jídelníčku pomalu vytrácelo. Ale naše tělo potřebuje víc než jen bílkoviny, sacharidy a tuky.

Navíc nemáme čas, tak si koupíme nějakou hotovku, nebo zajdeme do restaurace, doma už se téměř nevaří a děti ani nemají šanci odkoukat od maminek to, jak se vaří, které koření se k čemu přidává…

A tak přibývá lidí, které trápí zažívací problémy, alergie, chronické záněty, únava, deprese…

Proč si okořenit jídelníček

Většina druhů koření stimuluje vylučování trávicích enzymů a celkově zlepšuje zažívání. Správně fungující trávicí soustava je základem zdraví. To už tisíce let tvrdí ájurvéda, podle které je podstatou nemocí nedokonalé trávení potravy.

Pokud máme oslabený trávicí oheň, tak se nezbytné živiny nemohou správně vstřebávat a tkáně a orgány trpí nedostatkem potřebných látek. Nesprávně trávená potrava pak zatěžuje detoxikační orgány a v těle se začnou hromadit toxiny. Proto klade ájurvéda takový důraz na správnou funkci střev a používání koření, které zvyšuje sekreci žaludečních šťáv, neutralizuje nežádoucí účinky některých potravin, podporuje činnost jater, pozitivně ovlivňuje střevní mikroflóru, chrání sliznici zažívacího traktu, zlepšuje mobilitu střev a pomáhá s vylučováním toxinů z těla. Takže chcete-li zlepšit zažívání, zařaďte pravidelně do svého jídelníčku například kmín, fenykl, zázvor, koriandr nebo kardamom.

Koření ale nezlepšuje jen trávení. Pomáhá nám bojovat se spoustou zdravotních problémů.

Víte, že:

  • zázvor pomůže nejen při nachlazení, ale výborně zklidňuje žaludek při nevolnostech a pozitivně působí i na psychiku
  • hřebíček se používá při bolesti zubů a dásní, má silné antibakteriální a antioxidační účinky, dezinfikuje a pomáhá při zánětech horních cest dýchacích a dutin
  • koriandr pomáhá s detoxikací od těžkých kovů
  • kardamom pozitivně ovlivňuje celý kardiovaskulární systém, pomáhá regulovat krevní tlak a udržovat pravidelný srdeční rytmus. Proto se používá při léčbě problémů se srdcem a zvýšeným tlakem a jako preventivní ochrana před jejich vznikem
  • kurkuma má silné protizánětlivé účinky
  • kmín se používal už době kamenné. Kromě toho, že podporuje trávení a působí proti plynatosti, tak zlepšuje krvetvorbu, pomáhá snižovat vysoký krevní tlak a cholesterol, používá se při menstruačních potížích a dle vědeckých studií vám dokonce pomůže při hubnutí
  • oregano (dobromysl) zlepšuje náladu, zmírňuje projevy nachlazení, má protizánětlivé účinky harmonizuje nepravidelnou menstruaci a posiluje činnost srdce,
  • skořice pomáhá snižovat hladinu krevního cukru, pozitivně ovlivňuje i cholesterol, působí proti širokému spektru virů, bakterií a plísní, zmírňuje menstruační potíže, podporuje funkci mozku, přispívá k ředění krve
  • nať kerblíku podporuje činnost ledvin
  • tymián potlačuje kašel a uvolňuje hleny, navíc je účinný proti plísním, bakteriím i parazitům
  • majoránka pomáhá na trávicí potíže a prospívá i mozku při epilepsii nebo po mrtvici
  • libeček oceníte při nadměrném zadržování vody a také díky obsahu rutinu pomáhá léčit křehkost krevních kapilár a zvyšovat pružnost cév
  • bobkový list (vavřín) je dobré zařadit do jídelníčku při revmatismu, dně, i cukrovce a dokáže pomoct i při bolesti hlavy. Mnohé herbáře dokonce zmiňují i pozitivní vliv na sluch a tinnitus
  • rozmarýn je považován za jedno z nejlepších nootropních koření – prokazatelně působí na zlepšení mozkových funkcí. Bonusem je pak i příznivý vliv na náladu, zmírnění úzkosti a stresu. Ve fytoterapii se rozmarýn používá jako celkové tonikum, na zlepšení zažívání,  na nízký krevní tlak, při léčbě artritidy a ke zmírnění bolestí kloubů
  • římský kmín podporuje hubnutí, snižuje riziko srdečních nemocí, podporuje imunitu a zlepšuje paměť
  • černý kmín (černucha setá) má protizánětlivé účinky a výborně pomáhá při astmatu a alergiích, má protirakovinné, antibakteriální a analgetické účinky. Výborný je pro i diabetiky nebo při chronické únavě
  • Některé druhy koření a bylin jsou už odpradávna považované za účinná afrodiziaka – petrželka, pepř, anýz, hřebíček, vanilka, zázvor, skořice..

V koření najdete spoustu mikroživin, silice, pryskyřice, třísloviny, flavonoidy, vitamíny a minerály – pro sportovce tolik důležité železo, hořčík, draslík, vápník. Mnohé vědecké studie potvrzují i protirakovinné účinky a pozitivní vliv na cukrovku, vysoký krevní tlak nebo Alzheimera.

Koření se dá využít nejen k přípravě jídla, ale naši předkové ho často využívali ve formě odvarů, vína, likérů nebo do koupelí nebo jako obklady (hořčičné semínko na bolesti kloubů nebo pískavice na bércové vředy nebo akné).

Než se vrhnete na používání koření, vždy si o něm něco málo nastudujte. Od vhodných kombinací, zajímavých receptů, přes zdravotní účinky. Toto doporučení platí především pro lidi, kteří používají léky. Jak už bylo výše zmíněno, tak některé koření může ředit krev, některé zvyšovat tlak, některé druhy nejsou vhodné pro těhotné nebo kojící maminky.

Určitě nezapomeňte vyzkoušet i zajímavé mixy, které vznikají smícháním různých druhů koření (ajurvédské směsi trikatu nebo pačak, indická garam masala, japonské shichimi togarashi…).

Říká se, že láska je kořením života. Bez lásky by celé naše snažení nestálo za nic. A stejné je to i s naším jídelníčkem, který bez koření ztrácí své kouzlo, vůni i životadárnou sílu.

I když je koření jen střípkem z celé skládačky optimálního jídelníčku sportovce, je jedním z klíčů ke zdraví i lepším výkonům. A jako bonus si na jídle určitě víc pochutnáte.

 

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno